Predvianočné výdavky v Európe porastú

Európania sa tento rok vracajú k vianočným darčekom, ktoré majú osobnú hodnotu. Častejšie volia menšie radosti, zážitky a chvíle strávené s blízkymi. Podľa najnovšej predikcie Inštitútu pre ekonomiku spoločnosti Mastercard však napriek tomu minú počas sviatkov viac než vlani – celkové predvianočné výdavky by mali v Európe vzrásť o 3,1 percenta. Najrýchlejšie majú rásť trhy v strednej a východnej Európe a v Španielsku.

 

Európski spotrebitelia prišli na chuť „dostupnému luxusu“. Vo veľkom sa tento rok bude darovať kozmetika alebo oblečenie. Naopak, dopyt po drahšom tovare, ako je elektronika alebo nábytok, zostáva v mnohých krajinách utlmený. Čoraz častejšie sa medzi ozdobami skrýva aj obálka so zážitkom, vstupenkami na najrôznejšie živé akcie a poukazmi na nevšedné spoločné trávenie času.

Chudobné Vianoce však Starý kontinent určite nečakajú, práve naopak. Nakupovať sa bude viac než minulý rok. Najvyšší medziročný nárast maloobchodných tržieb v období medzi 1. novembrom a Štedrým dňom predikuje Inštitút pre ekonomiku spoločnosti Mastercard v Maďarsku (5,2 percenta), Poľsku (5 percent), Španielsku (4,8 percenta) a v susednej Českej republike (4,6 percenta).

„Pred nadchádzajúcimi sviatkami dávajú európski spotrebitelia jasne najavo svoju odolnosť a prispôsobivosť. Aj keď sa očakáva skôr mierny rast celkových maloobchodných tržieb, pozorujeme silný dopyt po dostupnom luxuse, drobnejších nákupoch a zážitkoch z ciest. Záujem o prémiové potraviny a tradičné sezónne lákadlá či pobyty vo vzdialených destináciách ukazuje, že vzorce utrácania odrážajú starostlivo vyváženú kombináciu rozvážnosti a pôžitku,” hovorí Natalia Lechmanova, hlavná ekonómka spoločnosti Mastercard pre Európu.

Luxusný tovar si aj napriek opatrnejšej spotrebiteľskej nálade drží pevnú pozíciu. V západnej Európe, najmä vo Francúzsku, Nemecku a Veľkej Británii, rastie podiel online predajov luxusného tovaru. V krajinách strednej a východnej Európy, kde online nákupy luxusného tovaru nie sú tak rozšírené, zase posilňujú kamenné predajne.

So stúpajúcim vplyvom generácií Z a Alfa na dopyt sa výrazným trendom stáva aj second-hand móda. Najväčší boom zaznamenáva Španielsko, kde mladí ľudia aktívne vyhľadávajú kvalitné kúsky z druhej ruky ako alternatívu k rýchlej móde. Obľúbili si ju nielen pre jej udržateľnosť, ale aj pre jej cenovú dostupnosť a jedinečnosť „úlovkov“.

Tradične sa v predvianočnom období počíta aj s vyšším dopytom po prémiových potravinách. V tomto smere vedie Francúzsko v útratách za pečivo a Poľsko v cukrovinkách a sladkostiach. Za potraviny počas sviatkov najviac zaplatia Taliani – ich jednotlivý nákup vyjde v priemere na 39 eur. V tesnom závese sú Briti a Nemci s nákupmi v hodnote takmer 37 eur. Oproti zvyšku roka míňajú za potraviny počas sviatkov výrazne viac Česi a Briti, a to v priemere o 73 a 69 percent.

Medzi ďalšie európske trendy tohto roka patrí cestovanie za teplom. Kým vlani mali cestovatelia v obľube len jednu mimoeurópsku destináciu, tento rok ich vyhľadávajú hneď šesť. Najčastejšie sa európski turisti chodia v zime ohriať do Thajska a Egypta. Japonské Tokio, ktoré dominovalo letným trendom, sa aj v zime drží v prvej desiatke.

Celú správu Europe holiday spending outlook 2025 nájdete na stránke.

Zdroj: Mastercard

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk