Reklamný koncept, ktorý sa nezmazateľne zapísal do dejín slovenskej reklamy. Bača a jeho pomocník, ikonické postavy COOP Jednoty, oslavujú 15 rokov na našich obrazovkách – a stávajú sa tak najdlhšie pôsobiacou reklamnou dvojicou na Slovensku. Príbehy z koliby pod Nízkymi Tatrami si získali sympatie celého Slovenska. Humor, ľudskosť a láskavé doberanie sa medzi dvomi generáciami prinášajú divákom radosť už od Veľkej noci roku 2010.
Náš najväčší domáci reťazec má na Slovensku viac ako 150-ročnú tradíciu. Od svojho vzniku stavia na princípoch družstevníctva a podpore slovenskej produkcie. Kvalita, čerstvosť a lokálnosť sú hodnoty, o ktoré sa opiera výber sortimentu aj spolupráca s 1 300 slovenskými dodávateľmi naprieč všetkými regiónmi. COOP Jednota o poctivých slovenských potravinách začala rozprávať ešte skôr, než to bolo trendom. Postavy Baču a Honelníka tieto hodnoty výborne reprezentujú.
„Koncept rozvíjame už 15 rokov, pretože odkazuje na samotné DNA značky. COOP Jednota nie je sieť, ktorá by sa len tvárila slovensky. Sme dlhodobo súčasťou života našich regiónov a tvoríme trvalé hodnoty prostredníctvom 25 spotrebných družstiev po celom Slovensku. Nadväzujeme na tradíciu Samuela Jurkoviča, ktorý založil prvý gazdovský spolok už v 19. storočí. Naším cieľom vždy bolo rozvíjať regióny a prinášať zákazníkom kvalitné, čerstvé a slovenské výrobky. Aj preto sú naše reklamy plné tradičných symbolov. Spájame ich však s modernými prvkami, pretože COOP Jednota sa za tie roky vyvinula na sieť, ktorá zodpovedá potrebám súčasného zákazníka,“ hovorí Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko.
Spoty sú plné symbolov: hory, pasienky, koliba, košiar, ovce a tradičné jedlá zo salaša. Honelník nosí detviansky klobúk a Bača zas liptovský pastiersky širák. Rifľové nohavice a košeľa sú doplnené lajblíkom s typickými motívmi liptovského kroja. Scenéria Nízkych Tatier a verný pes Dunčo, typické slovenské pastierske plemeno, nie sú náhoda. Dodávajú spotom autenticitu a poukazujú na spojenie značky so slovenskými regiónmi.
Prvýkrát sa postava Baču v reklame COOP Jednota objavila v roku 2008, vtedy agentúra JANDL, ktorá tvorí reklamy pre COOP Jednotu, ešte nepremýšľala nad tým, že by išlo o koncept na pokračovanie. Ukázalo sa však, že práve tematika salaša chytila zákazníkov za srdce. „Bača bol v tom čase na salaši sám a ponúkal českých turistov pravou domácou bryndzou vlastnej značky COOP Jednota Mamičkine dobroty. V tejto kampani sa dajú hľadať základy nesmrteľného konceptu. Postupne sme vymenili predstaviteľa Baču, pridali k nemu Honelníka a komická dvojica bola na svete,“ uvádza Ladislav Zdút, managing director reklamnej agentúry JANDL.
Prvá reklama so súčasnou dvojicou vznikla v rámci kampane k Veľkej noci v roku 2010. Nakrúcanie prebiehalo najskôr v skanzene v Martine, no čoskoro sa presunulo na pasienky nad Liptovskou Lúžnou, kde vyrástla koliba a košiar s ikonickou panorámou Nízkych Tatier. Odvtedy vzniklo už vyše 300 spotov a viac než 1000 scenárov, ktoré prinášajú humor založený na slovných hračkách a komických situáciách prameniaci najmä z nechápavosti Bačovho pomocníka.
Baču stvárňuje herec Jevgenij Libezňuk, dlhoročná opora Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove. Keďže má ukrajinský pôvod, jeho postava bola od začiatku dabovaná. Hlas mu postupne prepožičali Juraj Ilavský, Štefan Kožka, Juraj Predmerský a aktuálne Ivo Gogál. Hoci je „Žeňa“ držiteľom viacerých prestížnych ocenení, popularitu po celom Slovensku mu priniesla práve úloha láskavého pastiera. Šibalského Honelníka hrá Peter Mattes, ktorého diváci poznajú aj z rôznych seriálov. Do reklám COOP Jednoty sa obaja dostali prostredníctvom kastingu a svoju rolu si okamžite obľúbili. V reklamách nechýba ani slovenský čuvač s typickým menom Dunčo, ktorý je aktuálne zastúpený už tretím psím hercom.
Jediná pravidelná ženská postava, ktorá sa objavuje po boku populárnej dvojice, je Bačova mama, ktorú hrá sám Libezňuk. Prvýkrát sa objavila v roku 2013 a odvtedy sa stala „tvárou“ vlastnej značky Mamičkine dobroty. V reklamách sa objavilo aj niekoľko známych slovenských osobností ako spevák Miro Jaroš, driftérka Nina Zagoždžon či fitness tréner Maroš Molnár.
To, čo robí reklamnú dvojicu zo salaša výnimočnou, nie sú len vtipné skeče založené na slovnej hračke či ľudové prostredie. Sú to ľudskosť, vždy nečakaná zápletka a vzájomná dynamika, ktorá pripomína vzťah otca so synom alebo učiteľa so žiakom. Diváci v nich nachádzajú archetypy – múdreho gazdu a nešikovného, ale zato veľmi dobrosrdečného pomocníka, a preto ich majú radi. Kampane sa navyše neustále vyvíjajú. Popri televízii si dvojica našla cestu aj na sociálne siete či TikTok, kde dokázala osloviť mladšie generácie.
COOP Jednota chce aj naďalej prispievať k rozvoju slovenských regiónov a podporovať to, čo je lokálne. Jej predajne sú miestom, kde zákazníka poznajú po mene a opýtajú sa, ako sa má. Často sa stane, že obsluha odloží svojim známym čerstvé koláče od miestneho pekára či iný tovar, pretože vie, že sa poň určite zastavia. A pri pokladni je vždy priestor na rozhovor – pokojne aj o novej reklame s Bačom a Honelníkom.
Zdroj a foto: COOP Jednota Slovensko