“Na retailovom trhu formovanom poklesom významnosti hypermarketov a dominanciou diskontov signalizuje majoritná akvizícia rumunskej spoločnosti La Cocoș skupinou Schwarz protichodný postoj. Zatiaľ čo tradiční hráči v strednej Európe reštrukturalizujú nadrozmerné formáty, nemecká maloobchodná skupina preberá jedinečne postaveného vyzývateľa, ktorý vzdoruje poklesu hypermarketov,” píše v článku retailový analytik Sebastian Rennack.
Nemecká skupina Schwarz – materská spoločnosť spoločností Lidl a Kaufland – získava odvážnym strategickým krokom 70 % majoritný podiel v rumunskom prevádzkovateľovi hypermarketov La Cocoș. Predávajúcim je konzorcium vedené EBRD, ktoré prevzalo majoritné vlastníctvo v roku 2024 spolu s dvoma súkromnými investičnými spoločnosťami. Táto transakcia potvrdzuje jedinečný koncept predaja La Cocoș, ktorý je jedným z potenciálnych európskych benchmarkov pre budúce veľkoplošné predajne potravín.
Táto transakcia predstavuje ďalší prípad konsolidácie na čoraz koncentrovanejšom rumunskom maloobchodnom trhu. Už v apríli 2023 francúzsky maloobchodník Carrefour prešiel do konsolidačného režimu tým, že súhlasil s akvizíciou prevádzky Cora spoločnosťou Louis Delhaize – desiatich hypermarketov a deviatich mestských predajní – pričom rumunská Rada pre hospodársku súťaž túto dohodu schválila v októbri 2023. Nedávno, v decembri 2024, holandsko-belgická spoločnosť Ahold Delhaize získala súhlas rumunskej Rady pre hospodársku súťaž na dokončenie akvizície približne 1 700 samoobslužných predajní a supermarketov od spoločnosti Profi Rom Food po prvom avizovaní v októbri 2023. Tieto významné akvizície podčiarkujú vlnu konsolidácie v tomto sektore, tesne pred plánovanou majoritnou investíciou skupiny Schwarz do siete La Cocoș.
La Cocoș prevádzkuje charakteristický veľkoformátový maloobchodný model založený na hypermarketoch skladového typu. Do konca roka 2024 sa reťazec umiestnil na 14. mieste medzi najlepšími rumunskými maloobchodníkmi s potravinami. Napriek tomu, že v tom čase prevádzkovala iba tri predajne, La Cocoș dosiahla v roku 2024 podľa údajov z účtovnej bilancie čisté tržby vo výške 1,178 miliardy RON, čo zodpovedá sume približne 237 miliónom EUR. V miestnej mene to predstavuje nárast o 20,7 % oproti obratu v predchádzajúcom roku (976,9 milióna RON). Na základe predajne dosiahla La Cocoș v roku 2024 priemerné tržby vo výške približne 79 miliónov EUR, čím sa stala prevádzkovateľom hypermarketov s vôbec najvyššími príjmami v krajine.
Ziskovosť sa medziročne tiež výrazne zlepšila, pričom čistá zisková marža dosiahla 3,1 % z tržieb, čo je nárast z 2,0 % v predchádzajúcom roku. Pre porovnanie, lídri na trhu Lidl a Kaufland dosiahli v rovnakom období čisté ziskové marže vo výške 5,1 % a 0,8 %. Konkurenti medzi veľkoformátovými hypermarketmi Auchan, Carrefour (okrem Cora) a Metro Cash & Carry vykázali v roku 2024 čisté ziskové marže vo výške -1,1 %, 0,4 % a -0,2 %. Výkonnosť La Cocoș je obzvlášť pozoruhodná vzhľadom na to, že od roku 2024 rumunská legislatíva zaviedla minimálnu daň z príjmu vo výške 1 % pre spoločnosti s ročnými tržbami presahujúcimi 50 miliónov EUR.
Koncept predajní kladie dôraz na hromadné nákupy a prevádzkuje cenový model typu „Kúp viac, plať menej“ (BMPL) s tromi odlišnými cenovými úrovňami na základe nakúpeného množstva. Ponuka kombinuje ostré cenové umiestnenie s jednoduchou prezentáciou pripomínajúcou ranné formáty hypermarketov. Sortiment, obmedzený na približne 12 000 SKU na predajňu, zahŕňa mix medzinárodných a domácich značiek výrobcov. Toto hodnotovo orientované, ale nezľavnené vystavenie rezonovalo s rumunskými domácnosťami, ktoré sú citlivé na cenu aj na značky.
Rumunské maloobchodné prostredie s potravinami je už teraz vysoko konsolidované. Lidl a Kaufland, oba vo vlastníctve skupiny Schwarz, dominujú na trhu a držia si dve najvyššie pozície podľa tržieb. La Cocoș si však dokázala vybojovať svoju medzeru na trhu prevzatím bývalých veľkých maloobchodných prevádzok (vrátane bývalých prevádzok Carrefour) a expanziou do regiónov, ktoré sú nedostatočne obsluhované modernými hypermarketmi.
V roku 2025 plánuje La Cocoș výrazne rozšíriť svoju národnú pôsobnosť. Maloobchodník má v úmysle tento rok otvoriť ďalšie tri hypermarkety v Craiove, Pitești a Arade po januárovom otvorení svojej prevádzky v Brașove. Jeho strednodobá stratégia zahŕňa otvorenie 12 nových predajní v priebehu nasledujúcich troch až piatich rokov s cieľom dosiahnuť do roku 2030 aspoň 15 predajní a obrat 1 miliardu eur. Investície do predajní predstavujú približne 6 miliónov eur na prevádzku, pričom sa rovným dielom rozdeľujú na jednej strane na usporiadanie a vybavenie a na druhej strane na počiatočné zásoby.
Na trhu, kde väčšina veľkoformátových hráčov ustupuje alebo zmenšuje svoje prevádzky, La Cocoș rastie vďaka značkám v jednoduchom prostredí, objemu a blízkosti k zákazníkom hľadajúcim hodnotu. S podporou najväčšieho európskeho maloobchodníka môže ďalšia kapitola zahŕňať operačné synergie s Kauflandom alebo dokonca medzinárodné aktivity expanziu. Táto akvizícia vysiela jasný signál: hypermarkety nie sú mŕtve – aspoň nie v Rumunsku.
Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory
Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.