Vedeli ste, že aj zdanlivo nenápadné vylepšenia a doplnky odberného miesta, zásadne prispievajú k celkovej spokojnosti vašich zákazníkov? Úlohu zohráva aj čistota. Správca zálohového systému preto odporúča obchodníkom pravidelné čistenie prístrojov a ich okolia a pripravil pre nich podrobné manuály a odporúčania, ako sa o odberné miesta starať.
Keď si dnes väčšina z nás popri nákupe v predajni odbehne k zálohomatu vrátiť prázdnu plastovú fľašu či plechovku od nápoja, zdá sa nám to už ako samozrejmá a bežná súčasť nakupovania. Obal vložíme do zálohomatu, ten zmizne v jeho útrobách, stlačíme tlačidlo a o chvíľu už máme v ruke kupón na vrátenie zálohu. Za touto jednoduchou aktivitou sa však skrýva množstvo práce, kooperácia viacerých partnerov, úsilie množstva zamestnancov a samozrejme aj starostlivosť o odberné miesta. Aby zálohovanie fungovalo tak hladko, ako ho denne zažívame, musí byť do detailu zabezpečených množstvo procesov – od výberu vhodného zariadenia až po jeho údržbu a logistiku.
Slovensko dnes disponuje takmer 3 600 odbernými miestami, ktoré tvoria základy zálohového systému. Z toho približne 71 % prevádzok využíva automatizovaný odber prostredníctvom zálohomatov a 29 % zabezpečuje ručný odber. Tento model umožňuje, aby bolo zálohovanie pohodlné a prístupné pre širokú verejnosť. Podľa prieskumu agentúry 2muse až 80 % obyvateľov uvádza, že sa k najbližšiemu odbernému miestu dostane do 15 minút. A vysoká návratnosť obalov, ktorá sa dlhodobo drží na úrovni približne 90 % ukazuje, že sieť je dostatočne hustá a dobre funguje.
Za dostupnosťou odberných miest stojí najmä ochota a spolupráca obchodníkov, ktorí poskytujú svoje prevádzky na ich vytvorenie. Obchodníci zabezpečujú nielen samotné zálohomaty, alebo ručné skenery, ale aj starostlivosť o prostredie okolo nich. Čistota a funkčnosť týchto miest totiž priamo ovplyvňuje ochotu spotrebiteľov obaly vracať a často aj ich rozhodnutie, v ktorej predajni budú nakupovať.
Odberné miesta potrebujú pravidelnú údržbu a starostlivosť. Ak prístroj nie je udržiavaný a čistý, môže zlyhať – zostatková tekutina zo zálohovaných obalov môže zalepiť dopravník alebo jeho senzory, čo vedie k tomu, že zálohomat obal jednoducho neprijme. A kto by chcel opakovane zápasiť s nefunkčným zariadením? Správca zálohového systému preto odporúča obchodníkom pravidelné čistenie prístrojov a ich okolia, ako aj monitorovanie technického stavu a zabezpečenie rýchlych opráv pri ich poruche.
Súčasťou kvalitného odberného miesta je aj prítomnosť doplnkov, ktoré v ňom nakupujúci nájdu. Napríklad odpadové nádoby na triedený zber, informačné manuály pre zákazníkov s návodom, čo robiť pri zobrazení chybového hlásenia, či zabezpečenie bezbariérového prístupu a možnosti asistencie pre zdravotne znevýhodnených spoluobčanov. Tieto zdanlivo nenápadné vylepšenia a doplnky odberného miesta, zásadne prispievajú k celkovej spokojnosti spotrebiteľov.
Správca si mimoriadne váži aj zapojenie zamestnancov predajní s odbernými miestami, ktorí zohrávajú kľúčovú úlohu v každodennom fungovaní zálohového systému. Práve ich prístup a ochota často rozhodujú o tom, akú skúsenosť má spotrebiteľ so zálohovaním. Aj preto sa Správca rozhodol zorganizovať anketu medzi občanmi spojenú so súťažou, v ktorej budú môcť ľudia jednoducho nominovať svoju obľúbenú predajňu v ktorej zálohujú a sú s ňou spokojní. Najlepšie prevádzky vyhodnotíme a ich zamestnanci budú symbolicky ocenení za svoj prínos k zálohovaniu. Cieľom tejto iniciatívy je okrem iného upriamiť pozornosť verejnosti na to, že za funkčným zálohovým systémom stoja ľudia, zamestnanci predajní, ktorých nasadenie si zaslúži veľké uznanie.
To, čo spotrebiteľ nevidí, je premyslená logistika, ktorá zabezpečuje odvoz vyzbieraných obalov a ich bezpečné uloženie až do triediaceho centra. Každé vrece naplnené v zálohomate musí byť správne uzatvorené a označené plombou, aby sa predišlo strate či odcudzeniu obsahu. Obaly sa nesmú pomiešať – fľaše patria do jedného vreca, plechovky do druhého. Vyzbierané zálohované obaly nesmú byť kontaminované iným materiálom ako zo zálohovaných nápojových obalov, lebo dochádza k celkovému znehodnoteniu materiálu. Vrecia musia byť adekvátne naplnené a skladujú sa tak, aby boli chránené pred poveternostnými vplyvmi a dostupné pre vodiča zberového vozidla, ktorý ich odváža.
Pre ekologickejšie a efektívnejšie využívanie prepravných obalov zaviedol Správca systém noriem naplnenosti vriec pri automatizovanom zbere. Pre každý typ zálohomatu sú stanovené odporúčané hodnoty počtu obalov vo vreci, pri ktorých Správca prepláca náklady na spotrebný materiál. Tento krok prispieva k zodpovednejšiemu nakladaniu s obalovým materiálom, znižuje množstvo zbytočného odpadu a zároveň zefektívňuje plánovanie zvozov. Výsledkom je nižší počet najazdených kilometrov a menšia environmentálna záťaž.
Správca zároveň neustále hľadá nové spôsoby, ako uľahčiť prevádzku odberných miest. Aktuálne pripravuje testovanie nedeľného zvozu pre väčšie predajne a zavedenie vriec so spevneným dnom, ktoré uľahčia manipuláciu najmä v menších prevádzkach s ručným odberom.
Spotrebitelia si kvalitu odberného miesta prirodzene spájajú s kvalitou samotnej predajne. Prieskum renomovanej agentúry 2muse ukázal, že zákazníci preferujú nakupovanie tam, kde môžu pohodlne a bez komplikácií odovzdať svoje zálohované obaly. Opakovaná zlá skúsenosť ich môže odradiť nielen od vrátenia obalov, ale aj od samotného nákupu v konkrétnej prevádzke. Aj preto Správca zálohového systému pripravil pre obchodníkov podrobné manuály a odporúčania, ako sa starať o odberné miesta – od technickej údržby cez zabezpečenie čistoty až po správnu komunikáciu so zákazníkom.
Každý obchodník si sám vyberá také zariadenie na zber zálohovaných obalov, ktoré bude pre jeho prevádzku najvhodnejšie. Zálohomaty sa odporúčajú do predajní, kde sa denne vracia viac ako 500 obalov. Pre menšie prevádzky, kde je objem vrátených obalov nižší, postačuje ručný skener, ktorý je vhodný pre odber menej ako 200 obalov denne. Na trhu je dnes dostupných viac ako 30 typov zálohomatov od piatich dodávateľov, zatiaľ čo pre ručný odber je schválený jeden typ skenera. Každé zariadenie pritom musí spĺňať prísne technické štandardy, aby bola zabezpečená jeho spoľahlivosť.
Letná turistická sezóna prináša viac pohybu, cestovania, pobytov mimo práce alebo domova a samozrejme aj väčšiu spotrebu osviežujúcich nápojov v zálohovaných obaloch. A tu sa do popredia vynára otázka vytvárania možností a príležitostí na ich efektívne vracanie. Správca zálohového systému preto v spolupráci s partnermi každoročne rozširuje možnosti vracania zálohovaných fliaš a plechoviek aj mimo obchodných prevádzok a to na miestach, kde je zvýšený pohyb ľudí, a kde sa tým pádom očakáva hromadenie väčšieho množstva zálohovaných obalov. Pri návšteve festivalov ako Pohoda, Východná či Grape môžu návštevníci takto odovzdať zálohované obaly do špeciálnych nádob a podporiť dobrú vec. V prírodných turistických strediskách sú zberné nádoby dostupné v 25 lokalitách 7 národných parkov ako TANAP, NAPANT či Slovenský raj. Nádoby na ich zber nájdete aj v blízkosti známych slovenských jaskýň ako Dobšinská ľadová jaskyňa, Domica či Gombasek. Zálohované obaly zbierame aj na kúpaliskách – napríklad v Prešove v areáli Sun Park. Takto zabezpečujeme, aby fľaše a plechovky neskončili voľne pohodené, alebo vyhodené v kontajneroch, ale aby dostali druhú šancu. Zapojení partneri zároveň darovaný záloh od návštevníkov zväčša poukazujú na charitatívny alebo verejnoprospešný účel.
Vysoká návratnosť obalov na Slovensku a celkové pozitívne prijatie zálohovania zo strany našich spoluobčanov je výsledkom obrovského úsilia a intenzívnej kooperácie Správcu zálohového systému, obchodníkov, výrobcov, logistických partnerov a samotných spotrebiteľov. Je to dôkaz, že keď každý priloží ruku k dielu, dokážeme spoločne vytvárať funkčný a efektívny systém, ktorý nielen chráni životné prostredie, ale aj zlepšuje kvalitu nášho každodenného života.