Aká je budúcnosť retailu? Technológie a inovácie menia zážitky z nakupovania

Maloobchodný trh sa v posledných rokoch aj vďaka digitalizácii a technologickým inováciám neuveriteľne zmenil a táto dynamika bude pokračovať. Spôsoby nakupovania sú iné, ovplyvňujú nás predtým neexistujúce faktory a o lojalitu kupujúcich je potrebné neustále bojovať. Orientácia na zákaznícke potreby, priania a zážitky je v centre pozornosti a firmy vítajú každú pomocnú ruku, ktorá im na trhu pomôže. Tak by sa dali zhrnúť závery tohtoročnej medzinárodnej konferencie Mastercard Space4Commerce zameranej na budúcnosť retailu.

 

Spoločnosť Mastercard pomáha firmám na ceste do digitálneho sveta aj v podpore zákazníckej skúsenosti. Spolu s partnermi prináša konkrétne nástroje a riešenia, ktoré pomáhajú podnikateľom v tom, aby sa u nich zákazníci cítili dobre a radi sa vracali.
„Mastercard je tým partnerom, ktorý neustále rieši inovácie pre obchodníkov a zákazníkov. Prinášame pohodlné, rýchle a bezpečné platenie, s ktorým bezprostredne súvisí aj zákaznícky zážitok. Sledujeme a zdieľame poznatky, aký majú ekonomické trendy, umelá inteligencia, robotika alebo rozšírená realita dopad na oblasť retailu a aj to, ako ju ešte len ovplyvnia. Naša spoločná cesta za budúcnosťou retailu je plná inovácií, ktoré nielen zjednodušujú život zákazníkom, ale otvárajú aj nové príležitosti pre obchodníkov,“ uvádza prezident Mastercard Central Europe Peter Bakenecker.

Fungujúce stratégie posúvajú obchod dopredu

Práve séria konferencií Space4Commerce prepája odborníkov na maloobchod z rôznych miest Európy, ktorí sa delia o svoje poznatky o trhoch, poskytujú cenné pohľady a premieňajú ich na fungujúce stratégie, ktoré posúvajú obchod dopredu.  „Stretnutie Space4Commerce vôbec prvýkrát zavítalo do Česka. A myslím, že takú koncentráciu odborníkov na retail, ktorí sa nebáli zdieľať svoje poznatky, skúsenosti a nové pohľady, Praha dlho nevidela. Odvetvie maloobchodu sa dynamicky mení a práve zameranie na bezproblémovú, rýchlu a bezpečnú skúsenosť zákazníkov pri nákupe je pre úspech dnes úplne kľúčové,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka Mastercard pre Slovensko a  Českú republiku.

Z príbehov úspešných maloobchodníkov možno zistiť, čo spotrebiteľov práve teraz skutočne zaujíma, aké sú najúspešnejšie maloobchodné inovácie z celého sveta, alebo aká je významná ľudská interakcia v zákazníckej skúsenosti. Medzi príklady dobrej zákazníckej skúsenosti v slovenskom a českom prostredí podľa Jany Lvovej patrí služba Click to Pay na jednoduché a rýchle platby na internete. Vďaka nej odpadá úmorné opisovanie údajov z karty a zvyšuje sa percento úspešne dokončených nákupov.

Vznikajú obchody 24/7

V spolupráci s maloobchodnou sieťou COOP Mastercard pomáha udržiavať dostupnosť služieb v regiónoch a rozširovať digitálne inovácie vybudovaním viac ako 50 samoobslužných predajní v Českej republike aj na Slovensku.

Nakupovanie ovplyvňujú sociálne siete aj influenceri

Agnieszka Śpionek, riaditeľka Mastercard Advisors a Pawel Roge, riaditeľ Mastercard v oblasti Business Development, zasa poukázali na neustále skracovanie inovačných cyklov a trendov, potrebu detailných znalostí o kupujúcich a rozvíjanie vzťahov so zákazníkmi. Podľa nich sa sedem z desiatich obchodníkov domnieva, že robia smerom k spotrebiteľom dobrú prácu, ale súhlasí s tým iba 30 percent ich zákazníkov. Stále viac nakupujúcich motivujú obstarať si daný produkt sociálne siete – influenceri alebo celebrity. Iným silným znakom súčasnosti, na ktorý je treba brať ohľad, je podľa expertov na obchod úbytok lojality nakupujúcich k značkám. Je preto potrebné vytvárať vysoko individualizované ponuky, rýchlo komunikovať a budovať si u zákazníkov dôveru.

Zdroj a foto: Mastercard