Posledné septembrové dni sa už tradične spájajú s originálnym eventom z dielne portálu Kávičkári. (Ne)konferencia Gastrolove 2024, ktorej patril 27. september, sa opäť odohrávala v priestoroch Elektrárne Piešťany pod záštitou Trnavského samosprávneho kraja. Krajská organizácia cestovného ruchu Trnavský kraj bola aj tento rok hlavným partnerom (ne)konferencie Gastrolove. A ako vždy, (ne)konferencia Gastrolove ponúkla bohaté možnosti vytvorenia spojení a priateľstiev. Na jednom mieste združila všetkých, pre ktorých je gastronómia srdcovkou a nikdy nekončiacim projektom, na ktorom sa oplatí pracovať. Užite si ochutnávku z toho, čo táto milá akcia priniesla.
Milovníci gastronómie sa opäť stretli pod jednou strechou. (Ne)konferencia Gastrolove je každoročná oslava slovenskej gastronomickej scény, za ktorou stojí zakladateľka portálu Kávičkári.sk, Simona Budinská, spolu so svojím redakčným tímom. Podujatie už otvoril svojím prejavom Ing. Patrik Voltmann, vicežupan TTSK, a to pri príležitosti Svetového dňa cestovného ruchu.
A šálkou kávy sa začala aj (ne)konferencia Gastrolove. Hoci vonku bolo zamračené, vnútri Elektrárne Piešťany pozdravy striedali úsmevy a milé zvítania. (Ne)konferencia Gastrolove 2024 bola od prvého momentu živá, s veľkou účasťou zástupcov mnohých zo segmentu HoReCa a tiež študentov, pre ktorých malo podujatie (nielen) vzdelávaciu hodnotu.
„Gastrolove bola aj tento rok skvelou príležitosťou pripomenúť si Svetový deň cestovné ruchu, stretnúť inšpiratívnych ľudí a nadviazať nové spolupráce. Podnikatelia v oblasti HoReCa i turizmu mali príležitosť podeliť sa o svoje skúsenosti aj so študentami, ktorí budú už onedlho poskytovať služby domácim i zahraničným návštevníkom. Práve vzdelávanie pomocou dobrých príkladov z praxe pomáha skvalitňovať tieto služby, čo môže mať len pozitívny efekt na cestovný ruch,„ “ povedala Agáta Mikulová, riaditeľka Krajskej organizácie cestovného ruchu Trnavský kraj.
Odštartoval ho a oficiálne otvoril vicežupan TTSK: „Táto konferencia je pre všetkých nás príležitosťou zamyslieť sa nad budúcnosťou gastronómie a nad tým, ako môžeme spoločne prispieť k jej ďalšiemu rozvoju. Všetci vieme, že gastronómia nie je len o varení a jedení. Je to umenie, kultúra, ekonomika, sociálny fenomén. Je o odkaze našej identity, tradícií a našich hodnôt. Rozvoj gastronómie je nevyhnutný pre rozvoj celého regiónu a investovanie do gastro priestoru je tiež investíciou do ľudí, miest a do budúcnosti. A ja si dnes, pri príležitosti Svetového dňa cestovného ruchu, neviem predstaviť lepší spôsob, ako ho osláviť, ako jedinečnou (ne)konferenciou Gastrolove.“
Tento rok bola (ne)konferencia Gastrolove jednodňovým podujatím, takže bohatý program prebiehal simultánne na dvoch pódiách. Na hlavnom pódiu boli pre hostí pripravené prezentácie a diskusie s odborníkmi z rôznych oblastí gastronómie. Vedecký brloh na malom pódiu zase hostil ľudí z gastrobiznisu, ktorí predstavili zaujímavé motivačné témy.
Úvodné slová a privítania vystriedala prvá diskusia podujatia. Štyria úspešní slovenskí kuchári – Peter Duranský, Pavol Sekerka, Peter Vajgel a Marek Minarič – diskutovali o svojich gastronomických „dobrodružstvách“, ktoré ich vyniesli až na vrchol. A hoci ich cesta za úspechom nebola jednoduchá, ani jeden z nich by nemenil. Diskusiu viedol skúsený diskutér Ján Chovanec, šéfredaktor online magazínu VisitChef.
„Zo Slovenska som odišiel, lebo som sa vzbúril. Nechceli mi dovoliť stať sa kuchárom. A tak moje kroky smerovali do Francúzska, kam som šiel s veľkým odhodlaním,“ ozrejmil svoje úplne začiatky v gastronómii v úvode diskusie Pavol Sekerka. „Na rovinu som povedal, že nič neviem, ale veľmi chcem. Pre francúzskeho šéfkuchára som sa stal takpovediac projektom na zimu. A práve moje nadšenie sa ukázalo ako veľmi kľúčové.“
Pri ďalšom spíkrovi sme si v duchu povedali: nazdravie! Ďalším prezentujúcim bol totiž Luboš Bognár z vinárstva Viajur, ktorý poukázal na to, že aj naše lokálne vína môžu byť klenotom, ktorý sa oplatí objaviť, vyrábať a následne obdivovať. Či už ste plnohodnotný znalec vína alebo príležitostný nadšenec, Ľuboš všetkým zúčastneným prezradil, ako na to, aby naše slovenské vína patrili medzi tie najlepšie.
Po prednáškach bol správny čas na malú pauzu. Kávová prestávka spoločnosti Ensana prebehla aj v kooperácii s obsluhou študentov Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera z Piešťan. Tí pod vedením svojich pedagógov opäť predviedli svoje zručnosti a entuziazmus. A kým hostia si vychutnávali dokonalý zážitok z kávy, na hlavnom pódiu sa už pripravoval ďalší zaujímavý hosť.
Na Slovensku máme hneď niekoľko gastroprevádzok, ktoré delí už len krôčik od michelinskej hviezdy. A to je naozaj obrovská motivácia, aby nepoľavili. V diskusii „Keď chceme Michelina, obsluha musí byť dokonalá. Ako dosiahnuť, aby bola aj spokojná?“, vedenej Jánom Chovancom, sa stretli veľké mená. Daniel Tilinger, najlepší slovenský šéfkuchár a spolumajiteľ reštaurácie ECK, reagoval na otázku o michelinskej hviezde: „Gastronomický Oscar je určite sen mnohých kuchárov. Je to ocenenie ich práce, snahy, zanedbaných rodinných životov a pocta ich remeslu.“ Až z Česka prišla prispieť do diskusie úspešná gastro & hospitality trénerka a oceňovaná topmanažérka Simona Myslikovjanová. A napokon trojicu diskutujúcich doplnila majiteľka a oceňovaná someliérka reštaurácie Gašperov Mlyn Slavomíra Raškovič.
Okrem silných osobností slovenskej a českej gastroscény, ktoré svoju prácu robia s láskou a vášňou, netreba zabudnúť ani na kvalitné a zapálené mladé nádeje slovenskej gastronómie. Aj preto na pódiu vystúpili zástupcovia prevádzok, ktorí prezentovali svoje unikátne projekty pre unikátne deti. Išlo o prezentáciu projektov Hotela Hilton, projektu Next Chef od Collette a degustačnej večere Chateau Gbeľany. Aktuálne na slovenskej gastroscéne absentuje takmer celá jedna generácia mladých kuchárov, takže prezentácia týchto iniciatív priniesla zaujímavé postrehy a užitočné odpovede.
Napokon sa otvorila téma, ktorá aktuálne rezonuje nielen v gastrobiznise. Sociálne siete prinášajú gastroprevádzkam značné benefity a pomáhajú osloviť cieľové skupiny. Byť bližšie k zákazníkovi je predsa v gastre kľúčové. Prednášku o sile sociálnych sietí Instagram a LinkedIn v biznise prezentovali Imrich Kovaľ a Katarína Ďurčová z Axim&Merineo, ktorých odkaz bol viac ako jasný: „Sociálne siete sú obchodný, marketingový a komunikačný kanál. Využiť maximálny potenciál znamená pochopiť všetky tri rozmery.“ Nebolo teda prekvapením, že téma zaujala publikum a mnohých podnietila k otázkam.
Podujatie prinieslo zážitky pre všetky zmysly. Okrem pútavých prednášok sa priestormi niesli aj lahodné chute a vône špičkového kateringu. Počasie bolo typicky jesenné. Ľahký obed v podaní Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera z Piešťan, päťhviezdičkového Hotela Thermia Palace a spoločnosti KEMA si teda hostia vychutnali v interiéri Elektrárne Piešťany.
O kofeínové šťastie hostí sa postaral trojlístok slovenských pražiarní kávy – 9 Grams Coffee zo Žiliny, Mlsnacava z Banskej Bystrice a Casa del Caffé z Bratislavy. Pridala sa k nim aj spoločnosť Gastrovia Group so svojou kávou Kaffa a tiež osviežujúcimi limonádami a drinkami.
Diskusia na hlavnom pódiu prebiehala súbežne so zaujímavými a praktickými workshopmi, ktoré si svojich poslucháčov našli v suteréne, vo Vedeckom brlohu. Ako prvá vystúpila Katarína Lukáčová, CEO EHM, nezávislej spoločnosti, ktorá sa venuje obchodno-marketingovej stratégii a revenue manažmentu. S témou „Revenue manažment alebo ako svoj hotel viac vyťažiť“ priblížila poslucháčom, ako spraviť z hotela prosperujúci biznis.
Debata o kvalite potravín s Petrom Wetzlerom, na sociálnych sieťach známeho ako Lokálžrawetz, bola pre všetkých zúčastnených veľmi zaujímavá. Porozprával o farmách, kvalitných surovinách, prečo sa vlastne stravovať zdravo a podporovať lokálnych producentov. Veď jedlo a jedenie sú viac ako len uspokojovanie hladu. Je to šanca vychutnať si cez chuťové bunky nové zážitky a vnemy. Podobne ako pri čítaní novej knihy je každé jedlo kapitolou, ktorá rozpráva jedinečný príbeh kultúry, tradície a histórie.
Panelová diskusia, ktorú viedol náš šikovný fotograf a redaktor Rudko Sladkovský, priniesla tému „Prečo sa oplatí makať?“ Svoje skúsenosti či zdolávanie prekážok priblížili Lukáš Špilák, riaditeľ Šimák Zámok Pezinok, Ladislav Blaškovič, riaditeľ Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera Piešťany, a Márk Janák, Commis šéfkuchárov na Bocuse d´Or. Každý do diskusie prispel svojím osobitným pohľadom na to, prečo má tvrdá a poctivá práca zmysel.
Napokon celá diskusná miestnosť ožila vďaka prejavu Ivetky Hrabovskej, ktorá stojí za značkou Gentlejam a aktuálne aj za „Šťavnatou revolúciou“ v podobe projektu ŠŤAVA do HORECA. Porozprávala o projekte, ktorý má posunúť všetky typy zariadení segmentu HORECA na vyššiu úroveň.
Po chutnom obede, kde sa utužili staré priateľstvá a vznikali nové prepojenia, rástla chuť a zvedavosť, čo prinesie druhý blok programu (ne)konferencie Gastrolove na hlavnom pódiu. Sála opäť praskala vo švíkoch. Nečudo. Na zvedavé otázky Tatiany Nevolnej, riaditeľky Rezortu Piešťany, sa už chystalo trio riaditeľov slovenských klenotov medzi hotelmi.
Miriama Vojčíková (Hotel Lomnica ), Branislav Igaz (Hotel Thermia) a Ivana Holubčíková (Chateau Gbeľany) a ohýbali slovíčko „gastroturistika“ na Slovensku zo všetkých strán. Podľa spíkrov má koncept slovenskej gastroturistiky veľký potenciál – jednak by sa hostia tešili na návštevu kvalitných gastroprevádzok a zároveň by ocenili návštevu turistických cieľov v ich okolí. O tom, že vytvoriť úspešný fine diningový koncept sa dá aj na „konci sveta“, porozprávala Simona Budinská so svojimi hosťami Lukášom Heuserom a jeho životnou partnerkou i kolegyňou Dominikou Sabovou.
Po druhej prednáške piatkového poobedia prišla chvíľa na ďalšiu šálku kávy. K nej si hostia mohli vybrať sladkú či slanú bodku. O sladký pôžitok sa postarala Barbora Martinusová z trnavskej ReBarbory, ktorá pečie luxusné francúzske dezerty. Kto neochutnal, môže ľutovať! Sú to skutočné skvosty – pastva pre oči a radosť pre chuťové poháriky. Komu prišli na chuť skôr slané dobroty, moholochutnať skvelé pagáče od bratislavskej Tržnice Nivy.
O lahodné degustácie kávy, pitia a jedla sa starali partneri a vystavovatelia Casa del Caffé, 9 Grams Coffee, Mlsnacava, Gastrovia group, Pálffy Brauerei, Via Jur, Monk Nutritions, SRP, Gin Toison, Plain Power či Gentlejam.
Na pódiu to v predposlednej prezentácii rozbalili Zuzana a Rusty Červeňovci. Kto nepozná Rustyho, určite o ňom bude ešte veľa počuť. Uznávaný barman prišiel na Slovensko zo Singapuru, kde viedol jeden z najlepších barov sveta – Manhattan Bar. Má nespochybniteľné skúsenosti a na (ne)konferencii Gastrolove predstavil vlastný kokteilový program pre michelinské reštaurácie s názvom „The art of fine drinking“.
Na záver vystúpila exkluzívna hostka (ne)konferencie Gastrolove ako zlatý klinec programu. Lucia Sandrin Breznayová, známa ako Madam Etiketa z Paríža poukázala na najväčšie faux pas slovenských gastroprevádzok. A že ich nie je málo! Jej vystúpenie si získalo publikum názornosťou aj vtipnými zážitkami z praxe odborníčky na etiketu a počas jej prezentácie nastalo v stále zaplnenej miestnosti hrobové ticho.
Rovnako ako po iné roky, aj tento ročník (ne)konferencie Gastrolove mal charitatívny rozmer. Celý zisk z predaja vstupeniek sme venovali na liečbu malého bojovníka Adamka Mončeka, ktorý trpí achondropláziou a podstupuje ročnú liečbu, ktorá stojí 160 000 eur. Preto 100 % z ceny vyzbieraného vstupného z (ne)konferencie Gastrolove poputoval na transparentný účet Adamka Mončeka.
Ako pri všetkých ročníkoch (ne)konferencie Gastrolove, aj tentoraz organizátori mysleli na mamičky a rodiny s deťmi, ktoré by si chceli vychutnať toto podujatie. Nechýbal detský kútik vybavený krásnymi hračkami od Babyknihy či rôzne chutné dobroty od spoločnosti dm drogerie markt Slovensko, ktorá okrem detského kútika vybavila potrebnými drobnosťami aj toalety.
Odfotiť sa na pamiatku sa hostia mohli aj pri prekrásnom fotokútiku od Fun Face, ktoré nádherne nastylovalo kvetinárstvo Čarokvet z Bernolákova.
Naša (ne)konferencia Gastrolove opäť ukázala, že vie nastaviť latku skutočne vysoko. Na jednom mieste spojila manažérov, podnikateľov, pedagógov, mamičky na materskej i študentov, čo je zrejme najvýraznejšia pridaná hodnota tohto podujatia. Vystavovatelia mali jedinečnú platformu na sprostredkovanie svojich posolstiev, produktov a služieb publiku. Smelo a ochotne sa podelili o svoje postrehy a múdrosť so silným zameraním na gastronómiu. Publikum bolo doslova hladné po vedomostiach a so zatajeným dychom nasávalo informácie, ktoré im do budúcna môžu pomôcť napredovať správnym smerom.
Organizátorka podujatia Simona Budinská nemohla byť šťastnejšia, pretože (ne)konferencia Gastrolove dosiahla cieľovú návštevnosť. Nečudo. Na podujatie prišlo publikum za vzdelaním a skúsenosťou a odišlo s cennými poznatkami a znalosťami, vďaka ktorým môže podporiť sebarozvoj alebo vlastné podnikanie.
Tešíme sa, že naša (ne)konferencia Gastrolove rokmi prerástla do udalosti, ktorá nielen slúži odvetviam gastronómie na Slovensku, ale ktorú si táto komunita naozaj zaslúži.
Zdroj : redakcia Kávičkári.sk, Foto: Ondrej Bobek