Automatizácia ako kľúč k budúcnosti retailu: KNOWINSTORE a bezobslužné predajne

Maloobchodný sektor sa nachádza uprostred zásadnej digitálnej transformácie. Inovácie a automatizácia hrajú rozhodujúcu úlohu pri zabezpečení udržateľnosti, efektivity a lepšej zákazníckej skúsenosti. Automatizácia predajní, najmä formát bezobslužných predajní, sa stáva kľúčovou stratégiou pre optimalizáciu prevádzky, spokojnosť zákazníka a zvýšenie dostupnosti služieb. Spoločnosť KNOWINSTORE, líder v oblasti digitálneho retailu, je kľúčovým partnerom v tejto revolúcii, ktorá mení tvár daného sektora.

 

História a vývoj bezobslužných predajní

Bezobslužné predajne prešli za posledné roky významným vývojom, a to nielen na národných trhoch, ale aj globálne. Počiatky tohto trendu je možné datovať do obdobia okolo roku 2020, kedy technologické inovácie priniesli prvé automatizované riešenia do retailu. Rýchly rozvoj týchto technológií bol následne akcelerovaný pandémiou COVID-19, ktorá zdôraznila potrebu znížiť fyzický kontakt a zefektívniť procesy v predajniach.

Medzi rokmi 2022 a 2024 sme boli svedkami vzniku plne automatizovaných predajní, ktoré úplne eliminujú potrebu prítomnosti personálu na mieste v čase predaja. Tento vývoj začal u pokročilých samoobslužných pokladničných systémov a postupne prešiel k bezobslužným predajniam, ktoré môžu fungovať nepretržite v režime 24/7.

02_Super zoo II

Úloha KNOWINSTORE v segmente bezobslužných predajní

KNOWINSTORE je nielen technologický poskytovateľ, ale predovšetkým strategický partner v oblasti navrhovania moderných obchodných konceptov s podporou automatizácie a digitalizácie. Pre spoločnosti, ktoré sa chcú v tomto dynamickom prostredí presadiť, poskytuje KNOWINSTORE komplexné riešenie zahŕňajúce návrh, implementáciu aj prevádzku bezobslužných predajní. Vďaka inovatívnym technológiám a rozsiahlym skúsenostiam s retailovými prevádzkami pomáha KNOWINSTORE optimalizovať náklady, zvýšiť prevádzkovú efektivitu a poskytnúť zákazníkom nový, pohodlný nákupný zážitok.

Pre manažment a majiteľov obchodných spoločností predstavuje KNOWINSTORE dôležitého partnera, ktorý umožňuje prispôsobiť sa meniacim sa trendom a požiadavkám trhu. Bezobslužné predajne dnes predstavujú zaujímavý nástroj, ako zlepšiť prevádzku najmä v období mimo špičky a zároveň zabezpečiť maximálnu dostupnosť pre zákazníkov, ktorí si všeobecne zvykli na flexibilitu nakupovania v online svete internetových obchodov.

03_Super zoo

Úspešné implementácie medzi rokmi 2022 a 2024

Medzi rokmi 2022 a 2024 sa bezobslužné predajne postupne stali štandardom na niekoľkých trhoch, najmä vďaka úspešným implementáciám, ktoré realizovala spoločnosť KNOWINSTORE. V Českej republike, kde spoločnosť KNOWINSTORE vytvorila úplne nový segment bezobslužných predajní, sa celkový počet aktívnych prevádzok s možnosťou nákupu 24/7 blíži k číslu 100. Tento trend ako prvý s úspechom implementovali spoločnosti na nezávislom maloobchodnom trhu v segmente predaja potravín ako COOP, Konzum , Tempo alebo Flosman, ale aj celý rad malých súkromných obchodníkov alebo priamo obcí. Model obchodu 24/7 sa už v praxi prenáša aj do ďalších segmentov, ako sú napr. potreby pre domácich miláčikov (Super zoo) alebo drogérie či hobby (DIY).

Realiované implementácie preukázali, že kombinácia moderných technológií a premyslenej prevádzkovej stratégie dokáže priniesť významné úspory v prevádzkových nákladoch, zvýšiť ziskovosť a zároveň ponúknuť zákazníkom nový štandard nákupnej flexibility.

04_Bestovice

Výhody bezobslužných predajní pre maloobchod

Pre prevádzkovateľov sú bezobslužné predajne moderným nástrojom, ktorý poskytuje niekoľko kľúčových výhod:

  •  Nižšie prevádzkové náklady: Obmedzenie nákladov na personál a prevádzkové náklady, najmä v období mimo nákupnej špičky.
  •  Nepretržitá prevádzka: Možnosť prevádzkovať predajňu 24/7 bez nutnosti prítomnosti zamestnancov.
  •  Efektivita a flexibilita: Zlepšenie prevádzkovej efektivity prostredníctvom samoobslužných systémov a pokročilej analýzy zákazníckych dát, čo umožňuje prispôsobovať ponuku a zvyšovať výnosy.

Pre zákazníkov prinášajú bezobslužné predajne tiež množstvo výhod, vrátane:

  •  Rýchlosti a pohodlia: Zákazníci môžu nakupovať kedykoľvek bez nutnosti čakať v radoch alebo interagovať s personálom.
  •  Dostupnosti: Bezobslužné predajne sú k dispozícii 24 hodín denne, čo zabezpečuje maximálnu flexibilitu pre zákazníkov, ktorí potrebujú nakúpiť mimo štandardnej otváracej doby.

Trhové segmenty vhodné pre bezobslužné predajne

Bezobslužné predajne sa osvedčili ako vhodné riešenie pre rôzne trhové segmenty. Najväčší úspech zatiaľ dosiahli v potravinárskom maloobchode, kde rýchloobrátkový tovar a potreba neustáleho prístupu k základným produktom robí tento formát veľmi atraktívnym. Ďalšie oblasti, kde automatizácia môže prinášať významné prínosy, zahŕňajú lekárne, predajne tabakových výrobkov, drogérie, maloobchody s elektronikou alebo hobby markety.

V mestských oblastiach sa bezobslužné predajne ukázali ako efektívne v kombinácii s menšími predajnými plochami a impulznými produktmi, pri ktorých je kľúčová schopnosť zákazníka rýchlo sa obslúžiť a dostupnosť 24/7. V menších vidieckych oblastiach, kde súčasné predajne intenzívne zápolia so zabezpečením personálu a nákladmi s ním súvisiacimi, predstavujú automatizované predajne ideálne riešenie pre ekonomicky udržateľný prístup obyvateľov k tovaru dennej spotreby.

05_interier II

Budúcnosť bezobslužného nakupovania a očakávaný vývoj na Slovensku

Retailová automatizácia a bezobslužné predajne majú pred sebou veľmi sľubnú budúcnosť. Predpokladá sa, že do roku 2025 bude výrazná časť predajní aspoň z časti automatizovaná, čo bude kľúčovým faktorom pre udržanie konkurencieschopnosti na trhoch naprieč Európou.

Tento viditeľný trend s určitým časovým odstupom začína vnímať aj slovenský trh, čo vyústilo do realizácie prvej bezobslužnej predajne v spolupráci s COOP Jednota Galanta v obci Šalgočka. Tento projekt ukázal, že aj menšie predajne môžu plne ťažiť z automatizácie a môže byť vzorom pre ďalšiu expanziu bezobslužných predajní na Slovensku, tak ako sa to za uplynulé dva roky deje v Českej republike. Navyše môže byť tento koncept riešením pre tzv. potravinové púšte, za ktoré sú niekedy označované odľahlejšie vidiecke lokality na Slovensku bez potravinového retailu. A ak to funguje u najbližších susedov, nie je dôvod si myslieť, že Slovensko je v tomto smere odlišné. Určite by takýmto projektom mohla pomôcť aj angažovanosť verejnej správy a vytvorenie rôznych foriem podpory pre revitalizáciu obchodov vo vidieckych regiónoch.

Do budúcna sa očakáva ďalšie rozširovanie bezobslužných alebo hybridných predajní po celom Slovensku a ďalších európskych trhoch. KNOWINSTORE a jeho partneri budú hrať kľúčovú úlohu v tejto transformácii a budú naďalej pomáhať retailerom implementovať inovatívne riešenia, ktoré nastavujú nové štandardy v retaile.

www.knowinstore.cz