Ktoré poľské reťazce sa najviac starajú o welfare?

Nadácia Compassion in World Farming Foundation (CIWF) zostavila zoznam poľských obchodných reťazcov, ktoré sa najviac podieľajú na zlepšovaní životných podmienok zvierat (welfare). Ukazuje sa, že v porovnaní s inými krajinami sú výsledky tristné. Zlé životné podmienky majú prevažne ošípané, no prípady z Poľska i Čiech ukazujú, že ani brojlery nemajú práve „na ružiach ustlané“.

 

 

Rebríček je podľa nadácie založený na informáciách pre verejnosť o štandardoch dobrých životných podmienok zvierat (animal welfare, welfare, blahobyt zvierat) v dodávateľských reťazcoch najväčších obchodných reťazcov v Poľsku. Vedci z nadácie CIWF vzali do úvahy dobré životné podmienky troch druhov hospodárskych zvierat, ktorých mäso a vajcia sú najpredávanejšie: nosníc, mäsových kurčiat (brojlerov) a ošípaných (chovné prasnice aj ošípané na výkrm). Dôležitá bola aj transparentnosť a dostupnosť politiky spoločností v oblasti welfare pre poľských spotrebiteľov.

Komu sa darilo najlepšie? Na popredných priečkach skončil Carrefour, Lidl, Žabka a Auchan, ktoré za svoje vysoké postavenie vďačia deklaráciám a implementácii vyšších štandardov welfare pre nosnice a mäsové kurčatá. Biedronka obsadila piate miesto a na opačnom konci rebríčka skončili siete Dino, Stokrotka, Polomarket, Grupa Eurocash a E.Leclerc.

Väčšina reťazcov získala body za svoj záväzok zlepšovať welfare nosníc. Len Carrefour a Auchan získali body za brojlery. Ani jeden z reťazcov nezískal body za starostlivosť o dobré životné podmienky ošípaných – tak prasníc, ako aj ošípaných vo výkrme. „Bohužiaľ, musíme konštatovať, že reťazce v Poľsku v porovnaní s mnohými inými európskymi krajinami stále zaostávajú v oblasti welfare: žiadny z analyzovaných supermarketov nedosiahol ani 50 % bodov, ktoré je možné získať. Môže to byť spôsobené jednak nedostatočnou angažovanosťou, ale aj nezverejňovaním určitých informácií. Apelujem preto na siete, aby zdieľali svoje ciele a úspechy v oblasti welfare,“ napísali zástupcovia CIWF.

Nadácia CIWF zdôrazňuje, že je obzvlášť znepokojujúce, že reťazce neposkytujú informácie o normách, ktoré majú zabezpečiť lepšiu úroveň welfare ošípaných. „Životné podmienky prasníc (teda ošípaných chovaných za účelom reprodukcie) a ošípaných vo výkrme (ktoré končia na tanieroch ako klobásy, bravčové kotlety, rebrá a iné výrobky z bravčového mäsa) povolené poľskou legislatívou a právom EÚ sú mimoriadne nízke. V Poľsku až 95 % prasníc trávi polovicu svojho života v stiesnených kovových klietkach a narodené prasiatka sú bežne mrzačené či zaľahnuté.

„Keďže legislatíva welfare zatiaľ nepokrýva, rátame s dobrovoľnými vyhláseniami a aktivitami firiem, ktoré majú zlepšiť život ošípaných,“ poznamenáva nadácia CIWF.

V Čechách tento rok začala rezonovať kauza „Albertova krutost“, ktorú spustila nezisková organizácia OBRAZ (OBRÁnci Zvířat). Aktivisti si totiž všimli, že sieť Albert, ktorá patrí v Česku k najrozšírenejším, láka svojich zákazníkov na kuracie mäso z chovov, kde vládne pohoda a zdravie, teda welfare. Ako sa ukázalo, v hydinárňach dodávateľa, konkrétne českej firmy Rabbit biznismena Zdeňka Jandejska, panujú úplne odlišné podmienky. Firma je podľa časopisu Respekt navyše známa krutým zaobchádzaním so zvieratami už dlhší čas. Jednou z posledných informácií v kauze ja opatrenie Krajského súdu v Českých Budějovicích, ktorý vyhovel koncom apríla 2024 argumentom právnikov firmy Rabbit a formou predbežného opatrenia zakázal otvorene bez prikrášlenia informovať o podmienkach v ich chovoch hydiny. Stopku dostal od súdu napríklad výraz „znetvorené kurčatá“, vety ako „dusia sa v temných halách“, „majú popáleniny“ alebo „nepredstaviteľne trpia“. Zákaz dostali aj fotografie a videozáznamy zhotovené vo veľkochovoch Rabbit. A rozširovať sa nesmú ani plagáty s nápismi „Zistite, čo je Albert naozaj zač“ a „Zastavte jeho krutosť a nekalé praktiky“. Súdnou cestou sa bráni aj reťazec Albert, ktorý sa napríklad snažil získať doménu albertovakrutost.cz do svojho vlastníctva s tým, že na ňu má nárok na základe ochrannej známky. Súd však rozhodol v prospech organizácie OBRAZ.

Vráťme sa ale k poľským sieťam. V roku 2022 sa hovorilo o tzv. ochorení bielych vlákien, ktoré môže byť výsledkom neprirodzeného tempa rastu brojlerov. V správe, ktorá dopĺňa vlastný prieskum združenia Otwarte Klatki (Open Cages Association) sa uvádza, že brojlery v súčasnosti rastú štyrikrát rýchlejšie ako kurčatá pred 50 rokmi. Ochorenie bielych vlákien sa prejavuje nahradením svalového tkaniva tukovým tkanivom. Na mäse s touto chybou možno voľným okom vidieť charakteristické biele pruhy. Združenie Otwarte Klatki tvrdí, že takéto mäso je menej nutrične hodnotné, je mäkšie a má nižšiu schopnosť zadržiavať vodu a absorbovať marinády.

Od januára do júla 2022 aktivisti združenia Otwarte Klatki odfotografovali obaly kuracieho mäsa v 40 obchodoch sietí Biedronka, Lidl, Netto, Aldi a Kaufland v 13 mestách – spolu nafotili 751 fotografií. Na ich základe zhodnotili prítomnosť a následne úroveň obsahu bielych vlákien v kuracom mäse. V spomínanom reporte sa uvádza, že ochorenie bielych vlákien sa vyskytlo v 99,1 percentách vzoriek kuracích filiet, ktoré boli predávané pod vlastnou značkou piatich rôznych obchodných reťazcov. Sieť Netto v reakcii na prieskum priznáva, že si je vedomá tohto problému, ale ubezpečuje, že choroba nepredstavuje hrozbu pre zákazníkov a podniká kroky na zabezpečenie dobrých životných podmienok zvierat. Reťazec Biedronka to vidí podobne, pričom v sa k zisteniam Otwarte Klatki vyjadrila v tom čase len nepriamo: „V roku 2021 vyvinula skupina Jerónimo Martins jednotný štandard Animal Welfare, ktorý v súčasnosti postupne implementujeme do našej siete. Štandard zabezpečuje zvieratám stály prístup k čerstvej vode a krmivu, vhodné miesta na odpočinok a úkryt, elimináciu bolesti, zranení a chorôb – prostredníctvom preventívnych opatrení, profylaxie a rýchlej diagnostiky a liečby. Štandard zdôrazňuje tiež potrebu eliminácie stresu a strachu – vhodnou starostlivosťou, ako aj umožnením prirodzeného správania – poskytnutím primeraného priestoru a spoločnosti jedincov rovnakého druhu.“ No ani jedna piatich sietí v tom čase oslovených redakciou portálu INN:Poland.pl nehodlala podpísať deklaráciu European Chicken Commitment (ECC), v ktorom by sa zaviazali získavať mäso brojlerov z fariem vyššieho štandardu. Spomedzi retailových sietí tento dokument podpísali do roku 2022 v Poľsku iba dva obchodné reťazce – Auchan a Carrefour.

Red, Zdroj: Wiadomoscihandlowe.pl,  Ilustračné foto: Unsplash.com