Sú nenápadné, no o to dôležitejšie. Bez nich by svet nebol taký pestrý a chutný. O kom je reč? O neúnavných opeľovačoch, často nedocenených včelách. V zhone bežných dní si to neuvedomujeme, no vďaka nim je naše okolie v rovnováhe. Zdravé a fungujúce. Lidl ponúka svojim zákazníkom deň čo deň potraviny, ktoré spĺňajú dôležité parametre – kvalitu, výhodnú cenu a najmä čerstvosť. Neodmysliteľnou súčasťou tohto procesu sú práve spomínané včely.
Lidl nadviazal v uplynulom roku spoluprácu s projektom Včelí kRaj z Liešnice, ktorý je zároveň garantom pre túto tematickú oblasť. S kRajom sa mu podarilo umiestniť k trom logistickým centrám včelnice. Tie sú novým domovom včiel medonosných v Seredi, v Nemšovej a v Záborskom. Najnovšie k ním pribudla jedna i pri centrále Lidla v Ružinove.
O včelstvá sa starajú priamo zamestnanci Lidla. V prípade bratislavskej centrály má 180 000 neúnavných pracovníčok na starosti regionálny manažér Roman Geleta. ”Včely, ako hovorí aj jeden názov knihy o nich, sú fenomenálne. Odkedy som spoznal tieto neúnavne stvorenia, úplne som im prepadol. Z ich organizovanosti a pracovitosti by si mohli brať príklad aj ľudia. Som rád, že aj u nás vo firme Lidl sme sa rozhodli chovať včely a môžem svojimi skúsenosťami pomôcť pri starostlivosti o ne aj v mestskom prostredí, kde tiež určite patria a môžu byt užitočné.”
Dôležitosť tohto hmyzu potvrdil aj včelár David Turčáni, ktorý je zároveň zakladateľ projektu Včelí kRaj: „Včely sú úzko prepojené so životom človeka. Nie je to med, ktorý nám napadne ako prvý. Ale ich opeľovacia činnosť, ktorá prispieva k pestrej skladbe nášho jedálnička. Opeľovanie výrazne zvyšuje úrodu a tak sa včely podieľajú na pestrom jedálničku každého z nás.“ Ich úbytok predstavuje nemalý problém. Turčáni priblížil, v čom spočíva: „V posledných rokoch zaznamenávame úbytky hlavne u prirodzených opeľovačov teda aj u samotárskych včiel. Ich úbytkom klesá opeľovacia činnosť. Ak by sme výrazne ohrozili našich hmyzích pomocníkov, ohrozujeme tým aj dostatok potravy pre nás. Základných, ako aj doplnkových.“
Prosperujúca príroda ide ruka v ruke s hmyzom, ktorý opeľuje ako kvety okrasné, tak aj kvety budúcej zeleniny či ovocných stromov. Nato, aby bol systém úspešný, opeľovače potrebujú cítiť, rovnako ako ľudia, pocit bezpečia. Doprajú im ho nové domovy – hmyzie domčeky. V nich nájdu svoj domov nielen včely. Spolunažívať s nimi vie aj iný užitočný hmyz, ktorý je veľakrát nápomocný napríklad v tom, že likviduje škodcov parazitujúcich na rastlinách. Práve preto sa pri 37 predajniach diskontu nachádzajú hmyzie domčeky, ktoré sú domovom pre rôzne druhy samotárskych včiel a iný hmyz. Navyše, vďaka informačným tabuliam sa dozviete viac o téme biodiverzity. Vedeli ste napríklad, že včelám samotárkam, ktoré sú pre zachovanie biodiverzity rovnako kľúčové ako ich známejšie príbuzné, čoraz viac chýba ich prirodzené prostredie? Aj vďaka tomu, že pre ne reťazec zabezpečil malé hotely, pozitívne prispieva k boju proti zmene klímy a znižuje vplyv prírodných nebezpečenstiev.
Včelí kRaj a Lidl sa zaoberajú problematiku ochrany opeľovačov koncepčne. „Postupne prichádzajú prvé výsledky, ako napríklad včelnice v troch logistických centrách a centrále spoločnosti Lidl. Ďalej je to edukačný program pre základné školy a čoskoro pribudnú ďalšie výsledky spolupráce. Veľmi si ju vážime hlavne z dôvodu, že v spoločnosti sú ochotní počúvať naše odborné rady. Cítime sa teda ako plnohodnotný partner spolupráce. Teší nás, že si vybrali práve environmentálnu tému, na ktorej riešenie je ten najvyšší čas,“ uzatvoril Turčáni.
Lidl nedávno zorganizoval súťaž o celodennú exkurziu do Včelieho kRaja pre všetky základné školy, z ktorej vzišlo desať víťazných tried. Nad Expedíciou Medíkovo prevzali záštitu Ministerstvo životného prostredia i Ministerstvo školstva. Na stránke projektu sú k dispozícii materiály Včelia škola, ktoré vznikli v spolupráci s OZ Včelí kRaj. Cieľom je poskytnúť deťom a mládeži zaujímavé znalosti o včelách, ich potrebách a ich význame pre prírodu a pre nás ľudí. Výsledkom by mala byť práve zvedavosť a chuť objavovať, čo môžu vidieť, zažiť a pochopiť v prírode, v našich záhradách a na mnohých iných miestach okolo nás. Deti navštívia vzdelávacie centrum Včelieho kRaja, ktoré bolo, rovnako ako osádzanie hmyzích domčekov, podporené z Nadačného fondu Lidl v Nadácii Pontis.
Zdroj a foto: Lidl