Pre zálohový systém a jeho plynulý chod je dôležitá intenzívna spolupráca so zapojenými subjektami, ktoré predstavujú nielen výrobcovia, ale aj distribútori. Vďaka zapojeniu distribútorov je v súčasnosti dostupná odberná sieť s viac ako 3100 registrovanými prevádzkami.
Distribútor, ktorý predáva potraviny a nápoje konečnému používateľovi na predajnej ploche väčšej ako 300m2 , má zákonnú povinnosť zriadiť odberné miesto, odoberať všetky zálohované obaly, bez ohľadu na to, či ich predáva, a vrátiť spotrebiteľovi záloh za odobratý obal v plnej výške. Menšie predajne alebo prevádzky predávajúce nápoje ako doplnkový tovar, môžu zriadiť odberné miesto dobrovoľne. Pre posilnenie oblastí, kde zákazník nemá možnosť vo svojom blízkom okolí vrátiť zálohované obaly je podstatné práve zapojenie menších prevádzok.
Odberné miesto má s odberom jednorazových zálohovaných plastových a kovových nápojových obalov spojené dodatočné náklady. Za to dostáva od Správcu zálohového systému manipulačný poplatok, prostredníctvom ktorého sú obchodníkovi uhradené náklady spojené s odberom odpadu zo zálohovaných jednorazových obalov, vrátane kapitálových investícií v súlade s uzatvorenou zmluvou. Zároveň Správca prevádzke prepláca zálohy ktoré daná predajňa vyplatila za odobraté zálohované obaly zákazníkom.
Správca zálohového systému pristúpil k sľubovaným zmenám ohľadom poplatkov pre distribútorov v rámci zálohového systému na Slovensku.
So spustením zálohového systému sa výška manipulačného poplatku stanovila na základe predbežných analýz s prísľubom následného prehodnotenia na základe dát z praxe. Po úvodnom roku na základe nezávislej externej analýzy vychádzajúcej z relevantných dát došlo k zmene politiky uhrádzania manipulačných poplatkov a ich zvýšeniu. V prípade zálohomatov sa po novom prihliada na množstvo priemerného mesačného vyzbieraného objemu zálohovaných obalov za daný rok.
Motivácia menších prevádzok na zapojenie do odbernej siete sa zvyšuje aj vďaka preplácaniu počiatočných nákladov na ručný skener.
Pre ručný zber sa nielen výrazne zvyšuje poplatok skoro na dvojnásobok, ale bude obchodníkovi aj priamo preplatený celý náklad za ručný skener vo výške približne 700 eur. Týmto harmonizovaním by Správca záloh rád zvýšil motiváciu aj menších prevádzok stať sa odberným miestom, čo je dôležité v prípade snahy zahustiť odbernú sieť o predajne nachádzajúce sa v menších obciach.
Práve nová výška manipulačného poplatku spravodlivo a dostatočne pokrýva náklady distribútorov spojené so zálohovaním. Správca pristúpil aj k férovému doplateniu rozdielu v manipulačných poplatkoch za implementačný rok zálohovania.
Vzájomná dôvera a férová spolupráca tak už po prvom roku prinášajú svoje pozitívne výsledky a zálohový systém sa tak stáva príkladom dobrej praxe pre ostatné krajiny. Intenzívna spolupráca je tak dôležitou esenciou pre efektívne fungovanie zálohového systému na Slovensku a napĺňanie cieľov na tento rok, čo je predovšetkým dosiahnutie miery návratnosti 80%.
Efektívna logistika je výsledkom synergie i vzájomnej spolupráce s obchodníkmi
Snažíme sa nájsť čo najefektívnejšie logistické riešenia a optimalizovať naše prepravné trasy tak, aby sme znížili uhlíkové emisie. Rok fungovania úspešného zálohového systému priniesol mnohé dôležité poznatky z praxe a dáta od obchodníkov, na základe ktorých vieme zdokonaliť aj celý systém zvozov a samotnej logistiky. Tak ako na strane Správcu, tak aj na strane obchodníka existujú možnosti na zlepšenie procesov a prístupu úkonom spojeným na obsluhu konkrétneho odberného miesta.
Pre zabezpečenie ekologickejšieho prístupu k zvozom je dôležité maximálne možné plnenie vriec na danom odbernom mieste. V spolupráci s obchodníkmi preto inštruujeme personál k efektívnej obsluhe zálohomatov. Odporúčame vymieňať vrecia až keď je zálohomat plný. Šetrí sa tým spotrebný materiál a miesto na prevádzke obchodníka. Zvozové autá Správcu, tak zvážajú do medzi-skladov a triediaceho centra plné vrecia. Aj samotná logistika sa generuje automaticky na základe počtu naplnených vriec na jednotlivých prevádzkach.
Obchodníci sú neoddeliteľnou súčasťou celého systému, len vďaka vzájomnej spolupráci a synergii môžeme byť efektívnejší. Bez pravidelnej komunikácie a stretnutí, ktoré realizujeme a kde si vymieňame poznatky a návrhy na zlepšenie by sme sa neposúvali vpred. Takto spoločným úsilím postupne napĺňame vytýčený cieľ a zabezpečujeme pre spotrebiteľa komfortný a široko dostupný systém.
Zdroj a foto: Správca zálohového systému