Najväčší nákupný poradca a cenový porovnávač Heureka a Štatistický úrad SR budú spolupracovať pri zisťovaní spotrebiteľských cien tovarov pri meraní inflácie na Slovensku. Výsledkom zmysluplného projektu partnerstva štátnej inštitúcie a súkromnej spoločnosti je nová dohoda o spolupráci v oblasti poskytovania údajov z e-commerce. Heureka je aktuálne najväčší nákupný poradca a cenový porovnávač na slovenskom a českom internete a patrí stabilne medzi 10 najnavštevovanejších webov na Slovensku. Mesačne ho navštívi viac ako 1,9 milióna užívateľov. Aktuálne disponuje presnými dátami o vývoji cien státisícov/miliónov tovarov v celom regióne strednej a východnej Európy.
„Unikátna spolupráca je vzhľadom na rozvoj e-commerce logickým krokom. Chceme byť privátnou spoločnosťou, ktorá prispieva k celospoločenskému poznaniu a naše riešenia pomôžu presnejšie zachytiť realitu pri tak citlivej téme posledného roka ako je inflácia, zdražovanie či zlacňovanie,” uviedol Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Podľa neho budú štatistické informácie o spotrebiteľských cenách vďaka tejto spolupráci presnejšie.
Štatistický úrad SR už v súčasnosti zaznamenáva ceny v online prostredí, ale spolupráca so spoločnosťou Heureka Group významne rozšíri počet a druhy tovarov nakupovaných v online priestore pre výpočet inflácie. Pre účely štatistiky bude k dispozícii výrazne viac informácií o cenách napríklad bielej a čiernej techniky, odevov a obuvi, materiály na údržbu a opravu obydlia, nábytok, športové potreby či hračky.
„Spolupráca je veľmi prínosná pre celú spoločnosť. Údaje Heureka Group o cenovom vývoji, ale aj o množstvách a charakteristikách predávaných tovarov skvalitnia mieru poznania inflácie, čo je jeden z najdôležitejších ekonomických ukazovateľov vstupujúci do tvorby mnohých politík,“ uviedla Helena Glaser-Opitzová, generálna riaditeľka sekcie všeobecnej metodiky, registrov a koordinácie národného štatistického systému Štatistického úradu SR.
Tím Štatistického úradu SR v doterajšej praxi využíval automatizovaný zber údajov o cenách z internetových stránok online predajcov prostredníctvom tzv. webscrapingu. Aktuálna spolupráca posúva proces modernizácie na vyššiu úroveň, čo sa prejaví rýchlejším spracovaním a vyššou kvalitou poskytovaných informácií. Nové metódy postupne nahradia tradičný terénny zber údajov o cenách, ktorý patrí k najdrahším zisťovaniam.
Podiel online predaja na celkovom maloobchode pôvodne nebol vysoký, pandémia však výrazne urýchlila jeho nárast a posunula spotrebiteľské správanie o niekoľko rokov vpred. “Aj vekovo starší zákazníci bez reálnych skúseností pre pandemické obmedzenia začali nakupovať online a pokračujú aj po odznení pandémie, aj keď už v kombinácii s kamennými obchodmi,” hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Podľa neho najväčšou zmenou je v súčasnosti výrazné rozšírenie sortimentu tovaru predávaného prostredníctvom internetu. Pred pandémiou bol online doménou elektroniky a bielej techniky. Krmivá pre psov, auto-moto, hobby a záhrada či športové vybavenie boli segmenty, ktoré v poslednom období rástli práve na úkor spomínanej elektroniky.
Zdroj: Heureka Group, Ilustračné foto: 200 Degrees z Pixabay