Tchibo: Ako sa dá zlepšiť svet pitím kávy?

Viete si predstaviť dni bez vašej rannej šálky kávy či bez vášho kávového rituálu? Asi by vám trvalo dlho, kým by ste si na to zvykli, ak by ste si vôbec zvykli. Či už obľubujete husté espresso, ľahšiu prekvapkávanú kávu, „turka“ alebo „nesku“, jej cesta do vašej šálky je dlhá a plná výziev.

 

 

Aby farmári mohli aj naďalej kávu pestovať a aby sme si ju my mohli kedykoľvek dopriať, je potrebné meniť kávový svet k lepšiemu. Pretože ani pri tej najväčšej snahe a investíciách to nedokážu firmy a združenia samé. Na ceste k 100 % udržateľnosti je možné dosiahnuť skutočné zmeny len vtedy, ak sa zapojí celý reťazec – dodávatelia, partneri a zákazníci – milovníci kávy. Tchibo je na ceste k 100 % udržateľnému podnikaniu už 16 rokov a za ten čas podporilo desaťtisíce farmárov, zrealizovalo množstvo projektov v krajinách pôvodu kávy a zapojilo sa do iniciatív na zlepšenie ekonomických a ekologických aspektov jej pestovania. Za kľúčové pritom považuje vzdelávanie, osvetu a budovanie dlhodobých partnerstiev od farmárov až po koncových spotrebiteľov. Aj tí totiž svojim správaním ovplyvňujú kávové odvetvie a významne prispievajú k jeho kultivácii a dlhodobej udržateľnosti.

Pýtate sa, ako to môžete ovplyvniť iba „obyčajným“ pitím kávy?

Jednou z možností, ako udržať a podporiť životaschopnosť kávového odvetvia, je kupovať certifikovanú kávu. Takou je aj káva Tchibo. Na Slovensku sa ročne predajú stovky ton fairtradovej kávy, z toho až 80 % je z Tchibo. Vďaka tomu za minulý rok dostali pestovatelia kávy od Tchibo SR fairtradový príplatok vo výške 172-tisíc eur. Tieto peniaze im pomôžu napríklad budovať lepšiu infraštruktúru, investovať do sebarozvoja či zvyšovať efektivitu pestovania kávy. V krajinách, kde sa káva pestuje, žiaľ, problémy pestovateľov narastajú. Preto sa v týchto krajinách Tchibo angažuje oveľa dôslednejšie a od roku 2009 realizuje program Tchibo Joint Forces®. Jeho hlavným cieľom je pomáhať pestovateľom pri prechode na udržateľné pestovanie kávy, vďaka čomu majú vyššie výnosy a kvalitnejšiu úrodu. Program tiež rieši najnaliehavejšie problémy pestovateľských komunít, ako je:

  • Zmena klímy
  • Kolísajúce ceny surovín
  • Stúpajúce výrobné náklady
  • Zlá infraštruktúra
  • Chýbajúce odborné znalosti
  • Odchod mladých ľudí do miest
  • Chudoba

Do projektu sa už zapojilo a školeniami prešlo vyše 43-tisíc farmárov z 9 krajín v Amerike, Afrike a Ázii.

Láskavá šálka kávy – ďalšia možnosť, ako zlepšiť (kávový) svet

Ako môže byť šálka kávy láskavá? Jednoducho. Tchibo spustilo v roku 2019 v Českej republike a v roku 2021 na Slovensku pilotný program spolupráce so sociálnymi kaviarňami pod názvom Láskavá šálka kávy. Cieľom tohto projektu je odovzdať neziskovým organizáciám potrebné know-how a podporiť ich v podnikaní a sebestačnosti. Interné trénerky a zamestnanci obchodov Tchibo zaškoľujú zamestnancov a klientov týchto kaviarní v príprave kávy alebo v komunikácii so zákazníkom. Každý workshop je bezplatný, šitý na mieru danej kaviarne, pričom zamestnanci Tchibo sa programu Láskavá šálka kávy zúčastňujú na báze dobrovoľníckych dní. Desiatky klientov a zamestnancov sociálnych kaviarní si tak majú možnosť zlepšiť svoje vyhliadky na pracovnom trhu.

Tchibo pomáha hrdinom aj ľuďom v núdzi

Láskavá šálka kávy však nie je jediný projekt, ktorým Tchibo pomáha konkrétnym ľuďom na Slovensku. Na jar 2020 spustilo jedinečný charitatívny projekt Káva pre hrdinov, v rámci ktorého darovalo približne 12 ton kávy a vyše 17-tisíc plechoviek Mazagrande tisíckam vyčerpaných zdravotníkov, hasičov a ďalších v prvej línii boja s pandémiou Covidu. Tohto roku, v rámci pomoci Ukrajine, zamestnanci Tchibo vyzbierali 80-tisíc eur na konto Červeného kríža. Centrála spoločnosti venovala ďalších 325-tisíc eur. S humanitárnou pomocou MV SR odišlo na Ukrajinu 900 fliaš kofeínového nápoja Coffizz, ubytovacie zariadenia a asistenčné centrá v Košiciach, Žiline a Bratislave obdržali vyše 2500 ks kávy Barista instant a utečeneckým centrám v Žiline a Košiciach venovalo Tchibo vyše 800 ks oblečenia, uterákov a papúč.

Vaša odmena za zodpovedný prístup

Teraz už viete, ako môžete vy sami ovplyvniť budúcnosť kávového odvetvia. Už len zakúpením kávy v kávovom bare Tchibo vždy získate certifikovanú kávu (Fairtrade, Rainforest Alliance), vypestovanú ohľaduplne voči ľuďom a životnému prostrediu. A ak si po ňu prídete s vlastným hrnčekom, dostanete ju so zľavou. Rovnako ako zrnkovú kávu, ktorú si kúpite do vlastnej dózy. V priebehu letnej osvetovej kampane Tchibo odmeňovalo svojich zákazníkov za zodpovedné nakupovanie práve kávou do vlastného hrnčeka zadarmo. Tchibo takto počas leta rozdalo 625 šálok kávy zadarmo a predaj To Go hrnčekov vzrástol viac než dvojnásobne.

Ďakujeme, že aj vy prispievate „svojou troškou do šálky“ a spoločne meníme nielen kávový svet k lepšiemu!

Zdroj a foto: Tchibo