Novinka, ktorú môžu predajne premeniť na konkurenčnú výhodu

Place 20.05 2022

Tento rok je pre Slovensko výnimočný. Odštartoval sa projekt, ktorému na jednej strane môžeme dať nálepku ekologický, presahuje však aj do ekonomiky a podnikania. Jeho súčasťou je Správca, obchodníci aj výrobcovia, recyklátori aj spotrebitelia. Funkčný a úspešný bude len vtedy, ak si každý článok bude zodpovedne plniť svoju úlohu. Zálohovanie nápojových obalov sa blíži k svojmu významnému dátumu.

 

Zálohový systém pre nápojové obaly (plastové fľaše a plechovky) má tri dôležité dátumy. Prvý bol začiatok tohto roka, kedy odštartoval. Druhý koniec januára, dokedy mohli výrobcovia dodať na trh nápoje ešte aj v nezálohovaných obaloch. A tretí, 30. jún, ktorý je ukončením tejto prechodnej etapy – od 1. júla už obchodníci môžu predávať len nápoje v zálohovaných plastových fľašiach a plechovkách. Takže ak sa aj po pol roku náhodou v ich skladových zásobách nachádzajú ešte nápoje v nezálohovaných obalov, zostáva približne mesiac na ich predaj. Od júla sa už nápoje v nezálohovaných obaloch predávať nemôžu.

Prečo zálohujeme?

Zálohový systém funguje už v 12 krajinách Európy a 40 krajinách sveta, pričom mnohé ďalšie štáty plánujú jeho spustenie. Prečo sa to vlastne deje? Pretože väčšina krajín chce postupne zaviesť do svojej ekonomiky čo najviac prvkov obehového hospodárstva, v ktorom netvoríme odpad, ale materiály sa po ich použití dostávajú znovu do obehu a nájdu využitie, ideálne na svoj primárny účel.
V prípade zálohového systému to znamená, že sa z plastovej fľaše stane znovu plastová fľaša a z plechovky plechovka, takže materiál koluje v materiálovom kruhu dokola a nemá len jedno využitie.

Európska únia tento cieľ cirkulárnej ekonomiky zadefinovala aj v čísle – 90 percent. Minimálne toľko nápojových obalov potrebujú krajiny vyzbierať po ich uvedení na trh. Systém zberu, aký tu bol doposiaľ, má pritom svoje limity, darí sa ním vyzbierať len 60 percent plastových fliaš, o plechovkách ani nemáme dáta. Jediný systém, ktorý overiteľne a spoľahlivo dokáže tieto ciele plniť, je zálohovanie, preto ho postupne spúšťajú viaceré krajiny.

Spomeňme ešte dva ciele, ktoré platia naprieč EÚ: do roku 2025 sú výrobcovia povinní splniť povinnosť minimálne 25 percent recyklovaného materiálu vo svojich obaloch a následne do roku 2030 zvýšiť tento podiel na 30 percent.

Obehová, alebo cirkulárna ekonomika je model, ktorý má pomôcť zbaviť civilizáciu mnohých neduhov, ktoré si v procese svojho vývoja vytvorila. Jedným z nich je aj extrémne množstvo odpadu, ktorý ľudia produkujú. Aj keď z hľadiska množstva nie sú nápojové obaly ani zďaleka  najväčším problémom, sú najviac viditeľné, či už odhodené v lesoch alebo plávajúce v riekach či moriach. Stali sa tak vizuálnym symbolom tohto problému. Aj preto sa zálohovanie začína práve pri nápojových obaloch. Okrem toho, že sú to typy materiálov, ktoré sú veľmi dobre recyklovateľné a teda, pokiaľ nie sú znečistené inými materiálmi, vieme ich s veľkou efektivitou vrátiť naspäť do obehu.

DSC_4319

Nový systém, nový zvyk

Spustenie zálohovania však pochopiteľne vytvára tlak na naše zvyky a zónu komfortu. Spotrebitelia boli zvyknutí obaly krčiť, a v tom lepšom prípade hodiť do žltej nádoby na triedený zber. Teraz ich v pôvodnom tvare odnesú za 15 eurocentov naspäť do obchodu. Obchodníci neboli zvyknutí mať doposiaľ (pri vratnom skle) pri zálohomatoch taký pohyb ľudí, ako majú dnes. Zamestnanci v predajniach musia čeliť novým úlohám, vyprázdniť zálohomat, ak je plný, správne ho obsluhovať a udržovať, poradiť zákazníkom a vyriešiť ich podnety na odbernom mieste, ak niečo nefunguje.

Správca zálohového systému, nová nezisková organizácia, ktorá riadi celé zálohovanie, sa musí flexibilne prispôsobovať potrebám trhu, a to na dennej báze. Systém sa musel nastaviť za rekordných 10 mesiacov a realita ukazuje, že denná miera návratnosti obalov je oveľa vyššia a tiež prišla skôr, ako sa na základe analýz predpokladalo.

Obchodníci sú pre fungovanie zálohového systému mimoriadne dôležitým partnerom. Sú jedinými miestami, kde spotrebiteľ so zálohovaním prichádza do kontaktu. A tiež môžu významne
pomôcť jeho rozvoju. Povinne sa totiž musia stať odbernými miestami zálohovaných  obalov len predajne nad 300 m2, čo je zhruba tisícka predajní. Ostatné, menšie, sa môžu zapojiť dobrovoľne, pričom čím viac predajní bude v zálohovaní zapojených, o to viac bude systém využívaný spotrebiteľmi.

Pre predajne to samozrejme nie sú len povinnosti, má to pre ne aj benefity. Správca obchodníkom za ich službu – odber zálohovaných obalov, prepláca nielen zálohy vyplatené zákazníkom, ale aj manipulačný poplatok, ktorý im kompenzuje náklady spojené s odberom obalov. Pre obchodníkov sa však stalo zriadenie odberného miesta pre zálohované obaly aj konkurenčnou výhodou. Tam, kde zákazník obaly vráti, si aj nakúpi. A už dnes sa zo správania zákazníkov ukazuje, že hľadajú obchod, kde môžu obaly vrátiť, ideálne v dostupnej vzdialenosti. Spotrebitelia sa aktívne zapájajú do zálohovania, o čom svedčí viac ako 100 miliónov vyzbieraných obalov za prvé štyri mesiace fungovania systému. Dnes máme na Slovensku takmer 2400 odberných miest, ale to na uspokojenie zákazníkov a dosiahnutie 90% miery zberu nebude stačiť. Zákazníci chcú mať viac možností, bližšie k svojmu bydlisku a aj na vidieku. Správca, výrobcovia, obchodníci a ich zákazníci sú spoločne na začiatku dlhej cesty plnej výziev.

Prispôsobujeme sa tak systému, ktorý je nový pre všetkých. Ale je to nevyhnutné a konečné benefity budeme tiež čerpať všetci – čistá príroda bez pohodených plastových fliaš a plechoviek za to dočasné nepohodlie určite stojí.

Zdroj a foto: Správca zálohového systému