Slovensko je z pohľadu Fairtrade ešte relatívne mladý, nový trh. Najviac sa predáva fairtradová káva a kakao. Medziročné nárasty predajov sú tu značné, omnoho vyššie než napríklad v západnej Európe. Nárast predajov kakaa je tu aj o polovicu väčší.
V Nemecku napríklad predaj kakaa predminulého roku vzrástol o 42 % a (v SR sme zaznamenali nárast o 58 %). Od roku 2014 vzrástol predaj výrobkov s fairtradovým kakaom u nás viac než stosedemdesiatnásobne (v roku 2014 sa predalo 6 ton a v roku 2019 1 019 ton). V SR rastú predaje fairtradovej čokolády trvalo, a to aj vďaka väčšej angažovanosti obchodníkov a väčšiemu záujmu spotrebiteľov. Väčší záujem o neho zaznamenali obchodníci aj počas Veľkej noci, v rámci predaja sezónnych cukroviniek, a zavádzajú ďalšie novinky aj do trvalého sortimentu.
„Etické obchodovanie má hmatateľné dopady na životy konkrétnych ľudí, ako dobre vidíme na konkrétnych príbehoch pestovateľov zapojených do systému Fairtrade. Sme preto radi, že slovenskí spotrebitelia a obchodníci v stále väčšej miere pôvod tovaru zohľadňujú a zavádzajú na slovenský trh ďalšie fairtradové novinky,“ hovorí Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko. Ide pritom tak o nadnárodné reťazce Kaufland alebo Lidl, ako aj rodinnú firmu Manner.
Fairtradovou novinkou v sortimente reťazca Lidl sú čokolády Way To Go, ktoré sú vyrobené z udržateľne pestovaného kakaa z africkej Ghany. „Vďaka predajom tejto čokolády dostávajú tisíce pestovateľov kakaových bôbov v Ghane navyše k minimálnej fairtradovej cene a fairtradovému príplatku aj prémiu, ktorá podporuje miestne poľnohospodárske projekty a prispieva k vyšším príjmom ghanských pestovateľov kakaa,” vysvetľuje Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za nákup a marketing. Ďalšie výrobky s fairtradovým kakaom nájdu zákazníci v Lidli predovšetkým pod privátnymi značkami J.D.Gross, Favorina či Gelatelli.
Nedávno tiež oznámila prechod k fairtradovému kakau vo všetkých oblátkových produktoch firma Manner, kde sortiment čokoládových banánikov Casali od firmy Manner už fairtradovú certifikáciu má. „Je pre nás dôležité, aby ľudia, ktorí pestujú kakao pre naše výrobky, dostali za svoju prácu spravodlivo zaplatené. Prevedenie všetkých vafľových a oblátkových produktov na Fairtrade kakao od tohto roku je preto pre nás logickým krokom. Svoju rolu zodpovedného rodinného podniku môžeme zviditeľniť pomocou známky na obale,“ teší sa zo spolupráce Aleš Aldo Koláček, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Manner pre ČR a SR.
„Neustále rozširujeme ponuku Fairtrade produktov, ktorá sa medziročne rozšírila o 20%. Zákazníci si u nás môžu vybrať z Fairtrade čokolád, sušienok, káv, čajov, vín i ruží,“ vysvetľuje Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika. „Výberom zodpovedného produktu s pečaťou Fairtrade si zákazník okrem kúpy kvalitného produktu berie so sebou aj pocit, že pracovníci podieľajúci sa na jeho výrobe boli adekvátne a férovo zaplatení a dbalo sa pri tom i na životné prostredie.“
Pre krajiny, ako je Pobrežie slonoviny alebo Ghana, ktoré patria k najväčším producentom kakaa na svete, ale aj pre samotných pestovateľov je kakao dôležitou komoditou. Pri jeho pestovaní by sa však nemali tolerovať také problémy, ako je nedostatočná odmena, detská práca alebo ničenie dažďových pralesov. Aj obchod môže spĺňať základné etické kritériá, ako dokazujú rôzne certifikácie, z ktorých asi najznámejší je Fairtrade. „Fairtrade je systém, ktorý usiluje o to, aby pestovanie kakaa – ale aj iných surovín z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky – bolo udržateľné,“ vysvetľuje Hana Malíková z Fairtrade Česko a Slovensko. „Využívame na to stanovenú minimálnu cenu, pod ktorú sa výkupná cena fairtradového kakaa nesmie dostať, a tiež takzvaný fairtradový príplatok, teda peniaze navyše, ktoré môžu pestovatelia investovať do svojho podnikania alebo do komunitných projektov.“
Zdroj a foto: Fairtrade Česko a Slovensko