Od vypuknutia koronakrízy v marci 2020 Tesco prináša inovácie pre ešte bezpečnejšie nakupovanie. Opakovane potvrdzuje pozíciu inovačného lídra. Okrem Tesco Online nákupy, komfortného nákupu so službou Scan&Shop či služby Klikni + Vyzdvihni chráni zdravie zákazníkov aj pomocou riešenia inovatívnej IT fi rmy zo Slovenska.
V Tescu je ochrana zdravia zákazníkov a kolegov vždy na prvom mieste. Reťazec hneď po vypuknutí koronakrízy posilnil hygienické rutiny vo všetkých 153 obchodoch a neustále dohliada na dodržiavanie platných bezpečnostných opatrení. Tesco povzbudzuje zákazníkov aj k využívaniu bezkontaktných platieb kartou v obchode, pretože to urýchľuje vybavenie nakupujúcich pri pokladni. Podľa spoločnosti Mastercard sa u nás viac ako 80 % bezhotovostných platieb uskutočňuje bezkontaktne. Slovensko má takmer všetky terminály prispôsobené na bezkontaktné platby, čo je i zásluha reťazcov ako Tesco. Tesco je na Slovensku dlhodobo lídrom inovácií v oblasti maloobchodu. Ich obľuba neustále narastá aj v období, kedy dochádza k uvoľneniu reštriktívnych opatrení v spoločnosti. Prvenstvo Tesco potvrdilo aj zavedením „semaforových“ displejov v obchodoch, ktoré regulujú počet zákazníkov nakupujúcich v jednu chvíľu v prevádzke. Zodpovedný prístup Tesca pozitívne hodnotí aj spotrebiteľská asociácia. „Spotrebitelia citlivo vnímajú celoslovenské problémy v prístupe k riešeniu pandemickej situácie. Je to pre nich stresujúce a unavujúce. Každé uľahčenie a zjednodušenie často dokáže zlepšiť nákupný zážitok,“ myslí si Ing. Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov.
Prozákaznícke a inovatívne riešenia sú mimoriadne dôležité pre najzraniteľnejšiu skupinu, ktorou sú seniori. Lívia Matulová Osvaldová, riaditeľka Klubu Luna Senior Friendly, o tom hovorí: „Spoločnosti Tesco sme v súťaži Senior Friendly za rok 2020 udelili najvyššie ocenenie v podobe plakety. Aj tento príklad potvrdzuje, že plne oprávnene. Tesco vystupuje dlhodobo veľmi ústretovo voči všetkým zákazníkom a najmä seniorom a za to si zaslúži veľké uznanie a tiež čo najviac nasledovníkov.“
Tesco Online nákupy prinášajú bezpečnejší nákup potravín a ďalších výrobkov z pohodlia domova. Reťazec v uplynulom období výrazne rozšíril pokrytie služby, ktorá je po novom k dispozícii už pre 2,8 milióna ľudí, resp. 1,1 milióna domácností naprieč celým Slovenskom. Výhody Tesco Online nákupov sú okrem Bratislavy dostupné už aj pre zákazníkov napríklad v Dunajskej Strede, Brezne, Liptovskom Mikuláši či ďalších mestách a obciach. Navyše, reťazec v uplynulom roku výrazne posilnil kapacitu služby v existujúcich lokalitách – v medziročnom porovnaní je dostupných 90 % dodacích časových úsekov navyše. Nakupujúci oceňujú službu Tesco Online nákupov najmä v súčasnej mimoriadnej situácii a jej prínosy ako komfort, úspora času či bezpečná donáška si pochvaľujú napríklad aj mnohí ľudia, pre ktorých je v súčasnosti náročné ísť si nakúpiť do obchodu. Nakupujúci radi využívajú aj službu Klikni & Vyzdvihni, ktorá umožňuje urobiť online nákup z pohodlia domova a následne si ho vyzdvihnúť vlastným autom vo vopred vybraný čas na zvolenom mieste.
Aj v súčasnej náročnej situácii Tesco prináša inovácie pre ešte bezpečnejšie nakupovanie. Jednou z nich je automatický systém vyhodnocujúci počet zákazníkov nachádzajúcich sa v jednu chvíľu v obchode Tesca, fungujúci podobne ako „semafór“. Podľa aktuálne platných nariadení môže u nás v prevádzke v jednom okamihu nakupovať najviac jeden zákazník na 15 m2 predajnej plochy obchodu. „V Tescu sme promptne zareagovali hneď po vypuknutí koronakrízy – už viac ako rok sa staráme o bezpečnejší nákup našich zákazníkov a vyvíjame maximálne úsilie, aby sme im za každých okolností prinášali ich obľúbené potraviny. Pomáhajú nám v tom užitočné technologické inovácie, príkladom je systém Pygmalios, vďaka ktorému dokážu kolegovia Tesca v reálnom čase efektívne dohliadať na počet nakupujúcich nachádzajúcich sa v rovnakú chvíľu v našich obchodoch. Prioritou je chrániť tak zdravie zákazníkov i ostatných kolegov,“ uviedol Peter Steigauf, manažér externej komunikácie Tesca na Slovensku. „Veľmi nás teší pozitívna skúsenosť Tesca, vážime si vzájomnú spoluprácu a veríme, že náš systém bude aj naďalej pomáhať pri bezpečnejšom nákupe,“ povedal Michal Tomčík, spoluzakladateľ a vedúci projektu za Pygmalios.
V prevádzkach Tesca elektronický monitoring vyhodnocuje informácie o počte ľudí v obchodnej prevádzke prostredníctvom nainštalovaných inteligentných senzorov. Tie anonymne počítajú prichádzajúcich a odchádzajúcich návštevníkov. Následne dokážu rýchlo vyhodnotiť počet nakupujúcich, ktorí sa nachádzajú v danú chvíľu v prevádzke. To sú procesy, ktoré bežia pre zákazníka „v zákulisí“. Prichádzajúci zákazníci reálne vidia digitálne „semafórové“ displeje. Zelená farba signalizuje, že počet ľudí v prevádzke neprekročil limit. Červená, naopak, upozorní, že už bol dosiahnutý maximálny povolený počet zákazníkov, ktorí môžu v rovnaký čas nakupovať v obchode. Momentálne je systém na Slovensku zavedený vo viac ako 60 prevádzkach Tesca.
„Nemožno povedať, že by zákazníci nechceli dodržiavať opatrenia, len si ich často nevšimnú alebo ich nezaregistrujú. Kľúčové je zachytiť pozornosť v správnom čase. Rôzne narýchlo vytlačené ceduľky umiestnené tam, kde ich bolo ľahké prilepiť nefungujú. Musia byť tam, kde je najvyššia pravdepodobnosť, že si ich zákazník všimne,“ hovorí Michal Plevka, Behavioral Strategy Director slovenskej spoločnosti MINDWORX, ktorá sa o.i. zaoberá aj psychológiou spotrebiteľa a dodáva: „Obchody sú priestory plné vnemov, ak tam pribudne ďalší, je len malá šanca, že si ho zákazník všimne. Vnem musí byť dostatočne výrazný. Prevádzkovateľom obchodov by som odporúčal, aby si prešli vchod do predajne z pohľadu zákazníka alebo ich priamo požiadali o spoluprácu a našli miesta, ktoré zákazníkom skutočne „padnú do oka“. Dôležité je narušiť rutinu vchádzania do obchodu, pretože zákazník má vtedy „zapnutý“ autopilot. Platí, že si skôr všimne kombináciu analógových a digitálnych médií, kombináciu textov a piktogramov (obrázkov, ktoré sú často aj jednoduchšie na spracovanie pre ľudský mozog).“ V tomto smere môže byť práve inovácia Tesca, ktorú prináša v spolupráci s firmou Pygmalios, veľkým prínosom.
„Opatrenia a novinky, ktoré obchodníci implementujú, majú vplyv na ich vnímanie zákazníkmi. Tým, že si splnia iba základné povinnosti, si dôveru zákazníka nezískajú. Zákazníci vnímajú novinky, ktoré majú pre nich skutočnú hodnotu. Práve rôzne „vychytávky“ sú niečo, čo si ľudia zapamätajú,“ uvádza M. Plevka a dodáva: „Moderné technológie a inovácie môžu pomôcť. Minimálne zlepšia zákaznícku skúsenosť a v tom lepšom prípade, ak je opatrenie alebo technológia naozaj výrazný krok smerom k zákazníkom, môže zlepšiť aj celkovú reputáciu obchodníka.“ Tesco ide na Slovensku v tomto smere príkladom.
Od začiatku pandémie radí Tesco zákazníkom, ako dokážu s modernými technológiami nakúpiť ešte bezpečnejšie. Inovatívna služba Scan&Shop je dnes dostupná vo viac ako 40 obchodoch Tesca. „Zákazníci od začiatku pandémie oceňujú náš zodpovedný prístup a popritom čoraz viac využívajú naše moderné služby. Príkladom je nákup so skenerom Scan&Shop, ktorý umožňuje zákazníkovi vkladať svoj nákup do tašky priamo počas nákupu a ušetriť tak čas strávený vykladaním nákupu pri pokladni. Rovnako sa čoraz väčšej obľube tešia aj Online nákupy Tesca, ktorých dostupnosť sme v uplynulom období výrazne rozšírili tak v nových, ako aj existujúcich lokalitách,“ povedal Peter Steigauf z Tesca.
Zdroj a foto: Tesco