SLSP: Počas karantény sme už na potraviny minuli vyše 100 miliónov eur

Slováci v posledných týždňoch vo veľkom nakupujú potraviny, predovšetkým trvanlivé. Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža. Podľa aktuálnych údajov Slovenskej sporiteľne sa nákup v potravinách zvýšil počas karantény v medziročnom porovnaní o 56 %. V prípade nákupu potravín cez internet zaznamenávame až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.

 

Počas trojtýždňovej karantény, teda v sledovanom období od 5. do 31. marca sme v kamenných predajniach potravín minule približne 108 miliónov eur, pričom v počte transakcií ide o 44-percentný medziročný nárast  (1,1 milióna transakcií) a v objeme nákupov hovoríme o 56 % náraste. V porovnaní s predkaranténnym obdobím ide v objeme o 17- percentný nárast. Priemerná výška nákupu v obchode bola v hodnote 18 eur, v prípade online nákupov až 61 eur.

Významným faktorom je aj to, že už tri týždne máme na Slovensku zatvorené reštaurácie a stravovacie zariadenia. „Množstvo zamestnancov sa na Slovensku stravovalo v závodných jedálňach a fastfoodoch. Keďže mnohí v tomto období zostali doma, varia si a stravujú sa z toho, čo si nakúpia. Kým vlani ešte pre vyše dve tretiny Slovákov bolo nepredstaviteľné, aby si potraviny objednávali online, dnes vidíme, že počas troch týždňov sme minuli na tieto nákupy vyše milión eur,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Výrazne vysoké nárasty zaznamenávame aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov sme minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17- miliónov eur, ide o 61 % nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše dvoch miliónov eur, čo je medziročný 84-percentný nárast. Ak to porovnávame s obdobím od 3. do 29. februára, sledujeme 10 % nárast v kamenných obchodoch, online je to až 47- percentný nárast. Priemerná cena jedného nákupu v kamennom obchode bola vo výške takmer 16 eur, v online obchodoch až 49 eur.

V objeme a počte transakcií očakávame aj v nasledujúcom období výrazne nárasty. „Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami. V takomto prípade by nárasty objemu a počtu transakcií v kamenných predajniach stúpli medziročne o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %, pričom je riziko, že práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov,“ povedala Buchláková. Výrazné nárasty by zaznamenali aj drogérie, kde sa očakáva vyše 50- percentný nárast.

Slováci ukázali už za vlaňajšok, že sa výrazne predzásobujú, najmä pred štátnymi sviatkami, kedy sú u nás obchody podľa zákona zatvorené. „Týždeň pred Veľkou nocou očakávame najvýraznejší nárast tržieb v segmente potravín. Vlani minuli deň pred Veľkým piatkom vyše 6 miliónov eur a urobili 237-tisíc transakcií. Takmer štvrtinové nárasty v počte a objeme transakcií sú citeľné naprieč všetkými štátnymi sviatkami. Tento rok budú tržby o to výraznejšie, že nebude možná tzv. cezhraničná nákupná turistika,“ skomentovala Buchláková. Očakávaný medziročný nárast tržieb sa v potravinárskom segmente v tomto období očakáva na úrovni 45 %.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. „Štúdia ukázala zaujímavý fenomén a to, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Na obavy z prípadného zastavenia zásobovania v tejto chvíli nie sú žiadne dôvody, nakoľko ani v jednej krajine postihnutej koronavírusom sa nezastavili dodávky základných potravín či iných výrobkov. Ak náhodou nie sú v obchode, obchodníci ich postupne všetky naskladňujú. Pri enormnom záujme ľudí to však vzhľadom na logistiku niekedy trvá dlhšie,“ doplnila Buchláková.

Zdroj: SLSP, Ilustračné foto: Pixabay.com