Ipsos Slovensko: Alza je stále najobľúbenejším e-shopom a Lidl-Shop útočí na prvú desiatku

Ipsos Slovensko sa už tradične pred nákupnou udalosťou roka s názvom Black Friday pozrel na názory slovenskej on-line populácie na nakupovanie cez internet. Prieskum okrem rebríčka obľúbenosti e-shopov prináša aj pohľad na trendy v internetových nákupoch z pohľadu doručovania tovaru, využívaných zariadení, alebo spôsobov platby pri takýchto nákupoch.

 

Black Friday sa udomácnil v on-line prostredí

Dôležitosť on-line nákupov pre Black Friday podčiarkujú aj zistenia medzinárodnej Ipsos štúdie, v ktorej sa ukázalo, že práve internetové obchody sa stávajú dominantným segmentom pre nákupy počas tejto udalosti. Napríklad vo Veľkej Británii vzrástol v roku 2018 počet návštevníkov internetových obchodov počas Black Friday o 46 % v porovnaní z predchádzajúcim rokom.

Alza sa stala najobľúbenejším e-shopom tretí rok po sebe, novým e-shopom sa darilo rôzne

Už tretí rok v rade sa podarilo Alze obhájiť titul najobľúbenejšieho internetového obchodu Slovákov. Alza je obľúbeným e-shopom pre 38 % respondentov, v tesnom závese sa však nachádza Mall, ktorý za svoj obľúbený obchod označilo 36 % ľudí. Do trojice najobľúbenejších e-shopov sa tento rok po prvýkrát dostal aj Aliexpress (15 %), ktorého popularita kontinuálne rastie.

Lidl-Shop sa krátko po svojom spustení dostal do povedomia slovenskej populácie, ako jeden zo svojich obľúbených obchodov ho označili 3 % opýtaných. Vďaka tomu sa dostal na 11. miesto v rebríčku obľúbenosti. Slováci však často ako svoj obľúbený e-shop neuvádzajú ďalší nedávno spustený e-shop, About You. Spontánne túto stránku uviedlo iba 1 % respondentov.

Aktuálne výsledky potvrdzujú trend, že vysokej obľúbenosti sa tešia predovšetkým obchody zamerané na predaj elektroniky, ktoré zároveň disponujú širokou ponukou produktov z iných kategórií.

ipsos

Slováci nakupujú cez internet stále častejšie

E-shopy sú stále medzi používateľmi internetu vo všeobecnosti veľmi obľúbené, na objednávanie tovaru ich využíva až 99 % z nich. Prieskum agentúry Ipsos rovnako potvrdil trend zvyšovania objemu obchodu prebiehajúceho cez e-commerce. V súčasnosti až 44 % respondentov tvrdí, že z e-shopov si objednáva tovar niekoľkokrát do mesiaca, čo predstavuje oproti roku 2017 nárast o viac ako 10 %.

Slováci zároveň pomaly menia aj svoje zvyky, pokiaľ ide o zariadenia využívané na internetové nákupy. Medziročne rastie podiel tých, ktorí na svoje on-line objednávky najčastejšie využívajú smarfóny. Ich podiel sa v porovnaní s rokom 2018 zvýšil z 20 % na 26 %. Dominantným zariadením však ostáva osobný počítač, ktorý je najčastejšou voľbou pre 69 % ľudí.

Tovar z internetových obchodov si nechávame najčastejšie doručiť kuriérom

Doručenie tovaru na adresu kuriérskou službou preferujú takmer dve tretiny Slovákov. Ide tak o najčastejšie využívaný spôsob dodania tovarov z e-shopov. Doručenie tovaru na adresu Slovenskou poštou pri svojich nákupoch najčastejšie využíva 18 % opýtaných, čo je o 8 % menej ako tomu bolo v roku 2018.

Kuriéra, ako možnosť dopravy tovaru z e-shopov, najmenej využívajú ľudia žijúci vo veľkých mestách. To môže byť spôsobené práve dostupnosťou škály iných možností doručenia, ako napríklad kamenné predajne, výdajne tovaru, partnerské odberné miesta alebo rôznych typov automatov na balíky v týchto lokalitách.

Stále viac ľudí chce tovar expresne

Väčšina Slovákov (59 %) očakáva dodanie zakúpeného tovaru na tretí až štvrtý deň po objednaní. Rastie však skupina, ktorá očakáva svoj tovar už nasledujúci deň po nákupe. Aktuálne takéto expresné dodanie tovaru požaduje 30 % ľudí (v roku 2018 to bolo len 19 %). Medzi týmito spotrebiteľmi dominujú najmä mladší ľudia vo veku do 26, ale aj do 44 rokov, teda skupina, ktorá v porovnaní s populáciou v staršom veku tradične disponuje väčšou digitálnou a technologickou gramotnosťou.

Kuriéra očakávame počas celého dňa, volíme jednoduché spôsoby platby

Respondenti prezradili aj to, v akom čase by preferovali doručenie tovaru z internetových obchodov. Z tohto hľadiska sa Slováci rozdelili približne do tretín, z ktorých každá uprednostňuje inú časť dňa (dopoludnie, popoludnie, podvečer).

Najobľúbenejšími možnosťami platby za on-line objednávky sú platba kuriérovi pri prevzatí (36 %) a platba kartou (opísanie čísla karty, 31 %).

Prieskum realizovala agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 467 respondentov v dňoch 25. 10. až 27. 10. 2019 pomocou on-line zberu dát. Vzorka respondentov je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu a veľkosti miesta bydliska. Medzinárodný Ipsos prieskum bol zverejnený pod názvom: „Black Friday: Still the superhero of the shopper’s year?“

Ipsos poskytuje komplexné služby v oblasti prieskumu trhu a verejnej mienky vrátane konzultačnej činnosti. Spolupracuje s pobočkami siete Ipsos v 89 krajinách sveta. Ipsos disponuje moderným technickým zázemím pre zber a spracovanie dát a využíva tiež know-how divízií špecializovaných na výskum značky a komunikácie, mapovanie trhu a segmentáciu, zákaznícku skúsenosť a manažment, kvalitatívny výskum a výskum verejnej mienky. Je členom organizácií ESOMAR, MSPA, SIMAR a SAVA, riadi sa ich etickými princípmi a metodickými pravidlami.

Viac na www.ipsos.sk