Kazumasa Takayanagi: Kreativita a emócie sú budúcnosťou IT

Present, Product 29.03 2019

V dnešnom svete byť efektívnym nestačí. Je potrebné poľudštiť moderné technológie a dosiahnuť to, aby nás podporovali v kreativite. O najnovších svetových trendoch v IT oblasti nám porozprával Kazumasa Takayanagi, Strategic Planning Manager Konica Minolta.

 

Názov vašej pozície je Strategic Planning Manager. Čo si pod ňou máme predstaviť?

Moja úloha je veľmi jednoduchá. Zahŕňa v sebe plánovanie, alokovanie zdrojov, vytváranie rozpočtov a celkovej stratégie značky pre viac ako 20 krajín. Tieto krajiny majú veľa kontaktov a množstvo dobrých nápadov. Mojou úlohou je združovať túto komunikáciu do jedného celku a strategicky plánovať ďalší rozvoj.

Aký je rozdiel medzi pracovným prostredím v Európe a Japonsku? Ako vnímate rozdiely medzi jednotlivými trhmi?

Európske pracovné prostredie má dve roviny. Na jednej strane je dosť konzervatívne. Na druhej strane je nositeľom progresívnych prístupov. Dôvod je jednoduchý. Štáty v Európe sú navzájom dobre prepojené a stále viac spolupracujú. Súčasne sa však obávajú toho, čo im nové technológie a automatizácia prinesie. Pre niektorých to môže znamenať zmenu pracovnej pozície alebo popisu práce.

Aké sú svetové trendy v IT oblasti? Veľa sa hovorí o efektívnosti…

Podobne ako naša spoločnosť, aj iné si musia zodpovedať otázku: „Aký druh služieb vieme ponúknuť svojim zákazníkom?“ Verím, že kľúčom k úspechu je v súčasnosti efektívnosť. Preto sa musíme snažiť vytvárať dostatočne efektívne služby. Pri pohľade do budúcna sa však ukazuje, že efektivita nie je všetko. Hlavnú úlohu tu bude zohrávať kreativita a emócie. Moderné IT technológie budú totiž schopné dokázať prevziať od ľudí všetko potrebné. Vrátane kreativity a emócií.

Akú úlohu tu zohráva nastupujúca mladá generácia? Tá je známa rozdielnym prístupom k práci a moderným technológiám.

Svet sa v súčasnosti veľmi mení a mladá generácia nám dáva lekciu z rôznorodosti. Spôsoby komunikácie sa totiž zmenili. Už to nie je len otázka telefónu alebo emailu. Práve rôznorodosť nám dodáva viac kreativity. Príkladom sú multinárodne firmy. Jednou z nich aj tá naša. Mladí Slováci, Česi alebo Japonci spolupracujú na rovnakých projektoch. Pracujú na zmenách, ktoré sa dotknú spôsobu práce súčasnej, ako aj budúcej generácie.

S tým súvisí trend automatizácie a robotizácie. Mnohí sú presvedčení, že nás nahradia stroje a ľudská pracovná sila nebude potrebná.

Môžeme sa na to pozerať z rôznych hľadísk. Na jednej strane sa množstvo práce vďaka robotom zredukovalo. Na druhej strane vznikajú vďaka nim nové pracovné pozície, o ktorých sme ešte pred niekoľkými rokmi nepočuli. Definícia inteligencie sa výrazne mení. Príkladom je počítačová hra šach. Ešte pred niekoľkými rokmi sme ju považovali za hru inteligentných ľudí. A to až do bodu, kedy počítač začal porážať ľudské myslenie. Vtedy sme pochopili, že šach je len súbor určitých pravidiel. Alebo iný príklad. Počítače dnes dokážu písať romány. To však neznamená, že nahradia spisovateľov. Kreativita sa totiž nahradiť nedá. Svet sa mení, ale som presvedčený, že vďaka kreativite vymyslíme niečo nové.

Zdroj a foto: Konica Minolta