IKEA na Slovensku stále rastie

Place, Present 21.01 2019

Vo finančnom roku 2018 (FY18)* dosiahla IKEA Bratislava celkový obrat vo výške 107,2 milióna eur, čo predstavovalo v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast o 4,3 %. Obchodný dom IKEA v Bratislave navštívilo v FY18 2,8 milióna ľudí, internetová stránka www.IKEA.sk zaznamenala za toto obdobie viac ako 11 miliónov návštev. V uplynulom roku mal obchodný dom IKEA Bratislava viac než 1,5 milióna zákazníkov, ktorí v priemere minuli za nákup 65,5 eur. Spoločnosť IKEA zároveň dúfa, že v budúcnosti sa vďaka on-line riešeniam a novým inšpiráciám bude stále viac približovať svojim zákazníkom.

 

V minulom roku predala spoločnosť takmer 15 miliónov výrobkov, čo znamená, že do mnohých slovenských domácností pribudla v tomto roku aspoň jedna nová vec od spoločnosti IKEA. Celkový obrat tejto švédskej spoločnosti sa vyšplhal na 107,2 milióna eur. V obchodnom dome privítalo 401 zamestnancov viac ako 2,8 milióna návštevníkov, z ktorých si až 1,5 milióna niečo nakúpilo. Priemerná výška jedného nákupu bola 65,5 eur, pričom členovia IKEA FAMILY minuli v priemere o 10 % viac ako bežní zákazníci.

Medzi najpopulárnejšie a najpredávanejšie výrobky patrili napr. rozkladacia posteľ HEMNES, žlté a sivé kreslá STRANDMON, skrine PAX, matrace MALFORS alebo policový diel KALLAX. V priemere sa denne v IKEA Bratislava predá 34 pohoviek a 50 postelí.

On-line prítomnosť je pre spoločnosť IKEA nesmierne dôležitá. Jej webové stránky zaznamenali v minulom finančnom roku 11,4 milióna návštev. Hoci predaj on-line je pre IKEA relatívne nový, tvorí pomerne významný podiel na ročnom obrate spoločnosti, a to so sumou viac ako 5 miliónov eur. Táto čiastka predstavuje všetky výrobky IKEA, ktoré boli objednané prostredníctvom internetu s vyzdvihnutím v obchodnom dome alebo s doručením na adresu zákazníka. Priemerná suma on-line nákupu predstavovala 470 eur. Najviac objednávok pochádza z Košíc, Prešova, Bratislavy, Nitry, Trnavy, Banskej Bystrice, Pezinka a Popradu. Najpredávanejšie v rámci služby Nákup on-line boli šatníkové riešenia PAX, kreslá STRANDMON alebo pohovka FRIHETEN.

Témou finančného roka 2018 bolo „Miesto na všetko, čo máte radi“, podľa ktorej je obývacia izba jednou z najdôležitejších miestností našich domovov. Je miestom stretnutí s rodinou a priateľmi, osláv a výnimočných príležitosti, vďaka ktorým si uvedomujeme, čo je v živote naozaj dôležité. Úspech tejto témy sa premietol do nárastu predaja nábytku o 5,6 %. Záujem o bytové doplnky zostal približne rovnaký ako v predošlom roku.

Prieskumy IKEA posledné roky poukazujú na tendenciu meniacej sa úlohy kuchyne v domácnostiach po celom svete. V súčasnosti kuchyňa predstavuje spoločenský priestor a jej významné postavenie sa posilňuje aj vďaka tomu, že stále viac ľudí v sebe objavuje lásku k vareniu. Aj najväčší nárast obratu z predaja sa v regióne Česká republika, Maďarsko a Slovensko dosiahol v oblasti kuchynského nábytku, ktorý predstavoval podiel 12,4 % na celkovom predaji (na Slovensku 8,7 %). Každý deň sa v IKEA Bratislava predá v priemere 20 kuchýň.

K vareniu patrí aj dobré jedlo, a preto sa potravinové výrobky IKEA na Slovensku tešia veľkej obľube. Reštaurácia, Bistro, Kaviareň a Obchodík so švédskymi špecialitami predstavujú 7,2 % celkového obratu spoločnosti IKEA. V minulom roku si na týchto výrobkoch pochutnalo viac ako 1,4 milióna návštevníkov. Najznámejšie jedlá, ako mäsové guľôčky a hotdogy, sú stále najpredávanejšími; v Reštaurácii a Bistre IKEA v Bratislave sa v minulom roku predalo 500 000 hotdogov a 374 000 porcií mäsových guľôčok.

V auguste 2018 uviedla spoločnosť IKEA alternatívu klasického hotdogu – vegetariánsky hotdog. Od jeho uvedenia až po koniec finančného roka sa predalo viac ako 9 000 kusov. Vyzerá to tak, že predaj vegetariánskeho hotdogu bude predstavovať 15 % z celkového predaja hotdogov.

„Stojíme na strane tých, ktorí majú síce obmedzený rozpočet, no veľké sny a potreby. Preto sa to našim súčasným a novým zákazníkom snažíme uľahčiť a chceme, aby sa mohli na IKEA kedykoľvek obrátiť, a to spôsobom, aký bude im vyhovovať. Spoločne so všetkými kolegami chceme vytvoriť nový model podnikania a podstúpiť jednu z najrozsiahlejších transformácií v histórii spoločnosti IKEA. Vieme, že 80 % zákazníkov začína svoj nákup on-line, a aj to, že naše obchodné domy zohrávajú počas nákupu významnú úlohu – zákazníci v nich získavajú informácie z oblasti bytového zariadenia a čerpajú inšpiráciu. Aj naďalej budeme investovať do nášho obchodného domu a zároveň sa zameriame na rozvíjanie možností digitalizácie. Náš projekt transformácie na viackanálový predaj sa bude sústreďovať na zavedenie novej webovej platformy v roku 2019“, povedala Mounia El Hilali, generálna riaditeľka IKEA pre Českú republika, Maďarsko a Slovensko.

Okrem spomínaných výsledkov z minulého finančného roka získala spoločnosť IKEA na Slovensku už piatykrát po sebe ocenenie MasterCard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami. „Nič z toho by nebolo možné bez našich skvelých zákazníkov a kolegov, na ktorých sme nesmierne hrdí. Dnes pracuje v spoločnosti IKEA Bratislava viac ako 400 zamestnancov. Keďže za úspechom IKEA stoja práve ľudia, je pre nás dôležitý ich rozvoj a budovanie kariéry. V rámci ich rozvoja sme tretí rok za sebou organizovali podujatie Týždeň talentov, kde mohli naši zamestnanci ukázať a objaviť v sebe svoj talent a potenciál. V minulom roku sme tiež investovali do zvýšenia platov, zvýšili sa v priemere o 4,5 % “, dopĺňa El Hilali.

Nový finančný rok je v plnom prúde a spoločnosť IKEA sa chce aj naďalej rozvíjať. Neustále inovuje a hľadá nové spôsoby, ako ľudí ešte viac inšpirovať a zlepšiť ich život doma.

* Finančný rok spoločnosti IKEA trval od 1. septembra 2017 do 31. augusta 2018.