Ochrana životného prostredia je dôležitá hodnota pre 87 percent slovenských a 85 percent českých domácností. Dokonca, väčšina opýtaných sa zhodla, že ochrana životného prostredia je pre nich dôležitejšia ako ďalší ekonomický rast. Je preto vidieť, že spojenie s prírodou a žiť v harmónii s prírodou, je dnes už dôležitou hodnotou pre väčšinu spotrebiteľov v Českej (73 %), aj Slovenskej republike (75 %).
Väčšina domácností, až 76 % na Slovensku uviedla, že separuje domáci odpad. V tomto sú na tom Česi o niečo lepšie ako my – v Českej republike separuje odpad až 84 % domácností.
„Zistili sme, že približne tretina domácností tvrdí, že vedome nakupuje viac produkty, ktoré menej zaťažujú životné prostredie,“ hovorí Ladislav Csengeri, riaditeľ Consumer Panel Services GfK Czech a Slovakia. Jedna štvrtina domácností v Čechách, aj na Slovensku zámerne kupuje výrobky s menším počtov obalov, čím tiež šetria životné prostredie.
Na druhej strane, za šetrné obaly produktov je ochotná si priplatiť iba necelá tretina (29 %) slovenských domácností, v Českej republike je to dokonca iba jedna štvrtina domácností (26 %), Zálohované obaly však považujú za dobrý nápad 2/3 spotrebiteľov na Slovensku a vyše polovica českých spotrebiteľov.
Environmentálne sa viac správajú jednotlivci alebo páry nad 40 rokov. Spája ich to, že sú ochotní viac zaplatiť za produkty, ktoré sú vyrobené v súlade s prírodou. A dokonca je pre nich ochrana životného prostredia dôležitejšia ako hospodársky rast krajiny.
Na Slovensku sú to zväčšia ľudia žijúci vo väčších mestách a na západnom Slovensku, v Čechách skôr žijúci na dedinách a v malých mestách v Stredných Čechách a Strednej Morave. Ich podiel je však ešte stále nízky, tvoria necelú jednu pätinu domácností v Čechách aj na Slovensku.
Zdroj: GfK, Údaje vychádzajú z Consumer Panel Service, ktorý pravidelne sleduje nákupy v 1500 domácnostiach na Slovensku. Ilustračné foto: Pixabay.com