Poznáme víťazov dvanásteho ročníka celoslovenskej štúdie Aon Best Employers, ktorá je organizovaná spoločnosťou Aon (divízia Aon Hewitt). Zo 46 zúčastnených firiem z rôznych odvetví získali v kategórii Malé a stredné spoločnosti titul firmy AbbVie, Adastra, Hilti a Imperial Tobacco (abecedne). Medzi ocenené firmy v kategórii Veľké spoločnosti sa prebojovala firma Swiss Re Slovakia. O tom, že tieto spoločnosti získali prestížny titul, rozhodla nadštandardne vysoká miera motivovanosti ich zamestnancov.
Hlavným kritériom pre udelenie titulu Aon Best Employer v rámci tejto štúdie je hodnotenie spoločnosti vlastnými zamestnancami. Hodnotenie prebieha vo firmách prostredníctvom dotazníkového prieskumu. Dlhodobé analýzy spoločnosti Aon Hewitt ukazujú, že motivovaný zamestnanec hovorí o svojej firme pozitívne, spája s ňou svoju budúcnosť a vynakladá úsilie navyše, aby pomohol zlepšiť obchodné výsledky spoločnosti. Všetky víťazné spoločnosti sa vyznačujú vysokou mierou motivovanosti zamestnancov, dôveryhodným a motivujúcim vedením, firemnou kultúrou podporujúcu vysokú výkonnosť a dobrou povesťou spoločnosti ako zamestnávateľa.
Podmienky pre získanie ocenenia Aon Best Employer Slovensko 2016 splnilo celkovo 5 spoločností (zo 46 prihlásených). V kategórii Malé a stredné spoločnosti si odniesli titul 4 firmy z celkovo 23 prihlásených v tejto kategórii, a len 1 firma z kategórie Veľké spoločnosti (rovnako z celkovo 23 prihlásených).
V kategórii Malé a stredné spoločnosti (od 50 do 249 zamestnancov) získali ocenenie (abecedne):
Malé a stredné spoločnosti (abecedne) | Odvetvie |
AbbVie | Farmaceutický priemysel |
Adastra | Informačné technológie |
Hilti Slovakia | Produkty pre stavebný priemysel |
Imperial Tobacco Slovakia | Tabakový priemysel |
V kategórii Veľké spoločnosti (250 zamestnancov a viac) najlepších zamestnávateľov tento rok reprezentuje jedna spoločnosť, a to:
Veľké spoločnosti
Odvetvie | |
Swiss Re Slovakia | Finančné služby |
Ivana Botošová, HR Consulting Manager CZ & SK, Aon Hewitt, hovorí: „Otvárajú sa pomyselné nožnice medzi priemernými a najlepšími spoločnosťami v miere motivovanosti ich zamestnancov. V priemerných spoločnostiach je motivovaných 49 % zamestnancov, u tých najlepších je to až 81 %. Minulý rok bol rozdiel medzi najlepšou a priemernou firmou 26 percentných bodov (pb), tento rok je to až 32 pb.“
Zamestnanci najlepších zamestnávateľov hodnotia svoju pracovnú skúsenosť odlišne v porovnaní s tými, ktorí pracujú v priemernej spoločnosti. Výrazný rozdiel medzi Best Employers a priemernými firmami vidíme v prístupe vrcholového vedenia, v schopnosti prilákať a udržať správnych ľudí a v tom, ako zamestnanci samotní vnímajú značku ich zamestnávateľa.
V oblasti vrcholového vedenia sme zaznamenali, že tým najlepším sa darí pristupovať k zamestnancom ako k tomu najcennejšiemu, čo spoločnosť má (74 % u Best Employers vs. 37 % u priemerných zamestnávateľov). Zároveň zamestnanci tých najlepších oveľa viac oceňujú schopnosť vedenia robiť dobré obchodné rozhodnutia a tiež veľmi pozitívne vnímajú, že ich vie nadchnúť pre budúcnosť spoločnosti (70 % u Best Employers vs. 42 % u priemerných).
Ďalšou oblasťou, ktorá výrazne odlišuje Best Employers od priemerných, je schopnosť prilákať a udržať takých zamestnancov, ktorých spoločnosť potrebuje k dosahovaniu cieľov. U najlepších firiem až 74 % zamestnancov tvrdí, že ich zamestnávateľ dokáže zaujať a prilákať tých správnych ľudí (vs. 48 % u priemerných). Keď sa najlepším firmám podarí uchádzačov k sebe získať, dokážu si ich aj oveľa lepšie udržať. Jeden z dôvodov preto môže byť práve ten, že podľa názoru ich zamestnancov ďalej povyšujú práve tých, ktorí majú najlepšie schopnosti prispievať k dosahovaniu firemných cieľov.
V neposlednom rade je odlišujúcou oblasťou aj to, že zamestnanci u tých najlepších pozitívnejšie hodnotia povesť spoločnosti. U Best Employers takmer všetci hovoria, že ich zamestnávateľ má dobrú povesť (92 % zamestnancov), zatiaľ čo u priemerných spoločností je to len 61 %.
Priemerná miera motivovanosti zamestnancov na Slovensku dosiahla tento rok úrovne 49 %. V porovnaní s rokom 2015 ide o mierny pokles, o 2 percentné body. Z dlhodobého hľadiska je tento vývoj výraznejší, pretože miera motivovanosti klesá už od roku 2013, kde dosahovala hodnotu 54 %.
Nižšiu mieru motivovanosti oproti roku 2015 ovplyvňuje hlavne úroveň motivovanosti u vrcholových a stredných manažérov. Zaznamenali sme výrazný pokles v motivovanosti vrcholových manažérov, a to o 16 pb (v súčasnosti je ich motivovaných 71 %). Viditeľný pokles je aj u stredných manažérov, a to o 7 pb. Tento vývoj nie je pozitívny ani pri pohľade do budúcna, pretože z dlhodobých prieskumov vidíme koreláciu medzi motivovanosťou manažérov a ostatných zamestnancov. Čím vyššia je motivovanosť manažérov, tým vyššia je motivovanosť ich podriadených. To platí i naopak, a preto klesajúci trend v motivovanosti manažérov môže v ďalších rokoch negatívne ovplyvňovať aj motivovanosť samotných zamestnancov.
Súčasne s klesajúcou mierou motivovanosti sme zaznamenali tiež klesajúci trend v spokojnosti s mnohými meranými oblasťami pracovného života. Medzi najväčšie poklesy patrí vnímanie značky zamestnávateľa. Menej zamestnancov je presvedčených o tom, že firma, pre ktorú pracujú, má dobrú povesť a správa sa ekologicky a spoločensky zodpovedne. Ďalší negatívny trend vidíme v oblasti vzdelávania a rozvoja, kde zamestnanci vnímajú, že spoločnosť ich v tejto oblasti čoraz menej podporuje.
Obdobie nízkej nezamestnanosti a nedostatku ľudí na trhu práce pociťujú zamestnanci v tom, že majú k dispozícii stále menej ľudských zdrojov, aby mohli robiť svoju prácu dobre. To sa následne odráža v nižšej spokojnosti s rovnováhou pracovného a súkromného života. Oproti minulému roku je tiež menej zamestnancov, ktorí súhlasia s tým, že za svoj prínos sú spravodlivo odmeňovaní.
Objavujú sa však aj oblasti, v ktorých je spokojnosť zamestnancov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi vyššia. Dlhodobo rastie napríklad spokojnosť zamestnancov s prácou ich priameho nadriadeného. Stále viac zamestnancov vníma, že priamy nadriadený oceňuje ich snahu, vedie zamestnancov k zodpovednosti za výkon a poskytuje im pravidelnú spätnú väzbu. Viac zamestnancov pozitívne vníma i spoluprácu, či už s najbližšími kolegami v tíme, alebo spoluprácu medzi oddeleniami.
Pozitívnejšie ako v minulom roku zamestnanci vnímajú náplň práce. Je viac zamestnancov, ktorých každodenná práca baví a zároveň si môžu sami vybrať, ako ju spravia čo najlepšie.
Miera nezamestnanosti je na veľmi nízkej úrovni a počet pracovných ponúk sa neustále zvyšuje (oproti minulému roku vidíme nárast o 20 % – 30 %). Pre ľudí hľadajúcich si prácu je to veľmi pozitívna správa, pretože majú omnoho viac možností, z ktorých si môžu vyberať. Pre zamestnávateľov to už tak pozitívne nie je, pretože počet kandidátov sa neustále znižuje. Tento trend je viditeľný aj pri porovnaní počtu žiadostí na 1 otvorenú pozíciu: aktuálne firma v priemere dostane 13 žiadostí na 1 otvorenú pozíciu, pričom v roku 2013 ich bolo až 44.
Pri sledovaní vývoja fluktuácie zamestnancov sme zaznamenali, že za posledné 3 roky fluktuácia zamestnancov neustále rastie. V prípade, že ide o fluktuáciu medzi menej výkonnými zamestnancami, tak tá môže byť pre firmu žiaduca a dokonca jej môže pomôcť rýchlejšie rásť. Cieľom by však malo byť udržať takých zamestnancov, ktorí pomáhajú firme plniť obchodné ciele. Toto sa oveľa lepšie darí Best Employers, kde je o tom presvedčených až 77 % zamestnancov (oproti 50 % u priemerných spoločností).
Best Employers majú výrazne viac motivovaných zamestnancov, ktorí hovoria o svojom zamestnávateľovi pozitívne, chcú u neho zostať aj do budúcna a sú výkonnejší. To všetko prispieva k tomu, že pre takúto firmu je jednoduchšie prilákať nových zamestnancov, ale zároveň udržať tých súčasných.
Zdroj a foto: Aon Hewit