Mastercard: Skoro polovica Slovákov platí na zahraničnej dovolenke kartou

Nemáte ešte zakúpenú tohtoročnú zahraničnú dovolenku? Nevadí, potom možno patríte medzi jednu pätinu (21 %) Slovákov, ktorí podľa výsledkov aktuálneho prieskumu MasterIndex (1) spoločnosti Mastercard nechávajú výber dovolenky na poslednú chvíľu a spoliehajú na zaujímavé ponuky cestovných kancelárií v rámci tzv. last minute. 14 % respondentov naopak uviedlo, že si všetko rezervujú hneď pri prvej ponuke, tzv. first minute.

Spoločnosť Mastercard zistila, že takmer polovica Slovákov (44 %) si dopraje zahraničnú dovolenku aspoň raz za tri roky, pričom pätina chodí aspoň raz za rok. 28 % respondentov na zahraničné dovolenky vôbec nechodí.

Tretina respondentov, ktorí chodia na zahraničné dovolenky, si svoju cestu radšej plánuje sama, bez pomoci cestovnej kancelárie alebo agentúry.

Skoro polovica (48 %) ľudí bez problému platí v zahraničí kartou. „Je to rýchle, bezpečné a pohodlné, nemusíte chodiť do zmenárne a potom riešiť, čo robiť so zostávajúcou cudzou menou, keď sa vrátite späť do republiky,“ dodáva Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ Mastercard pre ČR, SR a Rakúsko, „je to príjemné aj vo chvíli, kedy počas svojich ciest navštívite viac krajín, napríklad idete autom do Chorvátska a chcete si po ceste niečo nakúpiť v Rakúsku či Slovinsku.“ Ochota platiť v zahraničí kartou rastie so vzdelaním a príjmom. Ďalšou možnosťou, ako sa vyhnúť radám v zmenárňach, je výber miestnej meny z bankomatov priamo v cieľovej destinácii, čo využíva zhruba tretina (36 %) opýtaných.

A kde Slováci platia v zahraničí kartou najčastejšie? V obchodoch (87 %), v reštauráciách (51 %), na čerpacích staniciach (49 %), na mýtnych bránach a za diaľničné známky (30 %) alebo pri vstupoch do múzeí, na výstavy či na športoviská (21 %). „Za drobnejšie nákupy na ulici, napríklad za pohľadnice či zmrzlinu, platí kartou v zahraničí zatiaľ len 6 percent Slovákov. Je to do istej miery dané aj tým, že nie všetky obľúbené dovolenkové destinácie túto možnosť ponúkajú. Kým v Škandinávii si bez problémov kúpite kartou noviny v stánku, v južnej Európe to zatiaľ takým zvykom nie je,“ vysvetľuje M. Lukeš. Jednotlivé destinácie sa neustále snažia vymýšľať pre svojich návštevníkov novinky tak, aby bol ich pobyt ešte príjemnejší a pohodlnejší. Chorvátsko napríklad pripravilo kampaň so štyrmi kľúčovými predajcami v oblasti potravín, športového tovaru, cestovania a módy. Cestovateľ si stiahne na webe voucher na 10 % zľavu a tú potom môže v partnerských predajniach uplatniť pri platbe kartou Mastercard.

Zdroj: MasterCard, Ilustračné foto: Pixabay.com

(1) MasterIndex – realizované agentúrou g82 pre spoločnosť Mastercard na vzorke 827 respondentov, ktorí zodpovedajú demografickému zloženiu obyvateľov Slovenska. Respondenti boli vo veku 18 – 69 rokov, metóda dopytovania CAWI.