Stúpa spotreba prémiových liehovín

Kúpyschopnosť spotrebiteľov stúpa a častejšie si doprajú i prémiový alkohol. Mnohí sa postupne odkláňajú od lacných kategórií a vyhľadávajú kvalitné destiláty a importované liehoviny.

Koňaky a slivovice: Nárast vyše 30 %

„V medziročnom porovnaní 2015 vs. 2014 narástli mierne predaje alkoholu v realizovaných tržbách (+ 1 %), zatiaľ čo predaný objem stagnoval (-0,5 %). Rýchlejší rast tržieb oproti objemu je ťahaný predovšetkým mierne sa zvyšujúcou cenovou hladinou liehovín. Ďalším faktorom pozvoľného rastu je presun spotrebiteľov od mainstreamových a konzumných liehovín k importovaným a viac prémiovým značkám, čo je okrem iného vidno i na zvyšujúcej sa spotrebe prémiových kategórií. Najväčší nárast tržieb zaznamenali kategórie koňakov (+ 39 %), slivovice (+ 31 %), pravých rumov (+ 29 %) a tequily (+ 2 9%). Taktiež whisky a pravé ovocné pálenky nezaostávali a rástli dvojciferným tempom. Čo sa týka samotnej spotreby, tak za posledný rok bol zaznamenaný obrovský nárast u koňakov, slivovice a tequily,“ uvádza Jakub Špika, Senior Consultant spoločnosti Nielsen.

Borovička generuje 35 miliónov eur ročne

„Najväčšou kategóriou v rámci alkoholu na slovenskom trhu je nekompromisne vodka, ktorá tvorí viac ako štvrtinu tržieb všetkých liehovín dohromady. Vodka rastie medziročne v hodnote o 1,4 % a v objeme o 1,5 %. Druhou najvýznamnejšou kategóriou sú rezané pálenky (ochutené liehoviny), ktoré naopak klesajú o viac ako 10 %. Slovenským špecifikom je potom vysoká významnosť kategórie borovička, ktorá v tržbách generuje ročne takmer 35 miliónov eur a v predanom objeme je dokonca obľúbenejšia ako horké bylinné likéry s takmer 3,7 miliónmi predaných litrov,“ komentuje trh J. Špika.

cognac-3404_1000pix
Ilustračné foto: Pixabay.com

Privátky tvoria 10 % tržieb

Predaj liehovín z pohľadu základných predajných kanálov na slovenskom trhu vykazuje pomerne vzácne rozdelenie na takmer identické polovice – viac ako 50 % liehovín sa predá na modernom trhu (hypermarkety a supermarkety vrátane diskontných predajní s predajnou plochou nad 400 m2). Z toho hypermarkety tvoria 30 % a supermarkety 20 %. Tradičný trh (predajne potravín a zmiešaného tovaru s predajnou plochou do 400 m2) potom generuje menej ako 50 % tržieb kategórií alkoholu. Významnosť predajných kanálov ostáva medziročne prakticky rovnaká (supermarkety si mierne pohoršili v prospech tradičného trhu). Nárast tržieb liehovín je pozorovaný ako v hypermarketoch (+ 3,8 %) tak aj v supermarketoch a diskontných predajniach (+ 5,4%), naproti tomu predaja alkoholu cez tradičný trh klesajú o 2,3 %. Privátne značky reťazcov tvoria necelú pätinu objemu predaných alkoholov (čo predstavuje zhruba 10 % v tržbách).

Domáce pálenky sú lacnejšie

„85% domácností nakúpilo za rok 2015 liehoviny  a bežná slovenská domácnosť si prinesie z obchodu za rok 13 litrov liehovín. Najdrahšie sú zahraničné typy liehovín – whisky a  trstinové rumy, pri ktorých platíme za jeden nákup viac ako 11 EUR. Naopak, pri typicky slovenských – ovocných pálenkách – minieme na jeden nákup 8 EUR,“ uvádza Slavomír  Mačička, konzultant, Spotrebiteľský panel GfK a pokračuje: „Pre porovnanie priemerná domácnosť nakúpi za rok  120 litrov piva a pivných nápojov a víno putuje ročne do ¾ slovenských domácností. Takmer 10 % domácností si kúpilo aj rozlievané víno. Priemerná domácnosť nakúpi 23 litrov vína za rok. V košíkoch slovenských domácností sa nachádzajú aj fortifikované vína, ktoré však predstavujú malú časť našich výdavkov do alkoholických nápojov. Za rok si ich kúpilo 15 % kupujúcich. Asi najznámejší produkt tejto kategórie je portské víno, no v nákupoch slovenských domácnosti hrajú významnejšiu úlohu vermúty.“

K alkoholickým nápojom radíme aj rôzne miešané alkoholické nápoje, ktoré sa dajú kúpiť už pripravené  v obchode. Slováci zatiaľ neprišli na chuť miešaným alkoholickým nápojom resp. pripravia si ich radšej vo svojej vlastnej réžii. Pripraveným nápojom na spôsob punču, vareného vína, sangrie či kokteilov sa podarilo za rok prilákať len 10% slovenských domácnosti.

liehoviny_tabulka

red, Zdroj: GfK – Údaje sú za obdobie Jan-Dec 2015, Nielsen, MEDIAN SK, MML-TGI, 3.+4./2015