IPSOS: Alza je najobľúbenejším e-shopom už druhý rok po sebe

Ako už býva zvykom, pred celosvetovou nákupnou udalosťou zvanou Black Friday, agentúra Ipsos opäť realizovala medzi slovenskou populáciou štúdiu* zameranú na internetové obchody a nakupovanie v nich. Black Friday je tradične predzvesťou vianočných nákupov a okrem kamenných obchodov ho s veľkou obľubou využívajú aj práve e-shopy. Slovákov sme sa okrem iného pýtali ako a čo nakupujú v internetových obchodoch, podľa čoho si ich vyberajú, aké s nimi majú skúsenosti a samozrejme, ktoré e-shopy patria medzi ich najobľúbenejšie.

 

Alza obhájila líderskú pozíciu v obľúbenosti

Rovnako ako v roku 2017, aj dnes dominuje v rebríčku obľúbenosti e-shopov Alza. Ako svoj obľúbený internetový obchod ju označilo 34 % opýtaných (čo ale zároveň predstavuje pokles o 4 % voči roku 2017). Prvú trojicu dopĺňajú Mall (31 %) a Hej (15 %). Slováci teda favorizujú najmä obchody prioritne zamerané na elektroniku, avšak zároveň ponúkajúce aj širokú škálu rôznych produktov. Zaujímavé je, že hneď na piatom mieste figuruje Aliexpress. Šieste miesto nie je prekvapením, obsadil ho Martinus a na siedmom sa nachádza Bonprix.

Slovenská on-line populácia berie e-shopy útokom

Až 99 % slovenskej populácie, ktorá využíva internet, nakupuje aj v internetových obchodoch. Výnimku tvoria iba ľudia vo veku 45 a viac rokov.
V porovnaní s rokom 2017 sa zvýšila aj frekvencia internetových nákupov. Niekoľkokrát za mesiac nakupuje v e-shopoch 40 % ľudí. Slováci najčastejšie pri svojich elektronických nákupoch objednávajú oblečenie, kozmetiku a drogériu. Naopak, najopatrnejší si pri službách a potravinách, ktoré cez internetové obchody nakupujú najmenej často.

E-shopy druhé šance nedostávajú

So svojim posledným nákupom cez internet bolo spokojných približne 9 z 10 respondentov. Zákazníci e-shopov sú však čoraz náročnejší. Prejavuje sa to aj v ich zvyšujúcej sa neochote nakupovať v internetových obchodoch, v ktorých sa stretli s nejakým negatívnym zážitkom. Narástol počet ľudí, ktorí v takomto e-shope už nikdy nenakupujú (31 % v porovnaní s 22 % v roku 2017). Naopak, z 28 na 24 % klesol podiel Slovákov, ktorí sú ochotní dať druhú šancu obchodu, s ktorým mali negatívnu skúsenosť.

Smartfóny využívané pre on-line nákupy prestávajú byť tabu

Ľudia tradične pri internetových nákupoch uprednostňujú počítač alebo notebook, ktorý im prináša väčší pocit prehľadnosti, bezpečnosti a istoty. V prieskume však až pätina respondentov uviedla, že na nákupy v e-shopoch využívajú najčastejšie práve svoj smartfón. 59 % opýtaných zároveň využíva mobilné aplikácie jednotlivých e-shopov, v ktorých nakupujú.

Chcete sa dozvedieť viac?

Radi by ste sa dozvedeli, čo v zákazníkoch e-shopov vyvolá pozitívny zážitok a čomu je dobré sa vyhnúť? Zaujíma Vás, podľa čoho si ľudia vyberajú e-shop pre svoje nákupy, akými kanálmi s e-shopmi komunikujú, alebo ako GDPR podľa ľudí ovplyvnilo nakupovanie cez internet? Toto a ešte viac sa dozviete v novej voľnopredajnej štúdii spoločnosti Ipsos.

Zdroj: www.ipsos.sk, www.ipsos.com, SKoffice@ipsos.com,

* Prieskum realizovala agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 525 respondentov v dňoch 17. 10. až 22. 10. 2018 pomocou on-line zberu dát. Vzorka respondentov je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu a veľkosti miesta bydliska.

Ilustračné foto: Pixabay.com