Značku e-shopu je dobré budovať hneď od začiatku, nie až neskôr

Marketingovú stratégiu treba takmer vždy konzultovať s expertom. Už 25. októbra 2018 sa v Bratislave v Hoteli Color uskutoční konferencia 9. ShopComm (www.shopcomm.eu). Určená je všetkým, ktorí predávajú cez internet. Vystúpia na nej aj E-commerce Consultant a Senior Performance Manager spoločnosti RIESENIA.com Peter Legény a Róbert Lelkes. IN STORE Slovakia ako partner akcie vám už teraz s nimi prináša krátky rozhovor.

 

Program akcie nájdete na www.shopcomm.eu/program, registrovať sa môžete na www.shopcomm.eu/registracia.

1. Čo najčastejšie zvyknú začínajúce či rebrandujúce e-shopy podceniť?

Začínajúci a rebrandujúci e-shop sú každý v inej situácii. Ak to ale môžeme trochu zovšeobecniť, rozdelíme to do týchto bodov.

Podcenenie značky

E-shop nie je niečo, čo len tak zavesíte na web a zázračne vám to bude zarábať. Je potrebné hneď od začiatku budovať značku, ktorá vás odlíši od konkurencie. Zákazníci ocenenia kvalitný servis a radi nakupujú v overených e-shopoch s pozitívnym hodnotením.

Podcenenie marketingu

E-shopy tiež podceňujú marketing a ich majitelia sa často snažia riešiť ho svojpomocne zo zdrojov z internetu alebo z kurzov. Pre rastuci e-shop je však nevyhnutné časom riešiť marketing cez špecialistu či už interne, alebo externe. Marketing si nevyžaduje len technické zručnosti a oboznámenie so sieťami, ale aj vhodnú stratégiu, ktorá sa v čase mení a je obzvlášť dôležitá pri rebrandingu.

Podcenenie logistiky a evidencie tovaru

Všeobecne začínajúce e-shopy podceňujú túto problematiku a nepripravujú sa na sezónne “peaky” ako sú Vianoce, Black Friday či výpredaje. Nedostatočne sa predzásobia, nemajú jasne zazmluvnených kuriérov na dané objemy, chýba im systém na evidenciu tovaru a často nevedia garantovať zákazníkom dostupnosť či termín dodania tovaru.

Podcenenie samotnej platformy

E-shopy tiež často podceňujú výber vhodnej e-commerce platformy, na ktorej budú budovať svoj e-shop. Je pomerne bežné, že sa nechajú zlákať lacnou alternatívou, ktorá síce vyzerá na prvý pohľad dostačujúco, ale nespočítajú si dodatočné náklady, ktoré môžu vzniknúť po hlbšej analýze ich procesov, kde sa ukáže, či platforma dokáže riešiť ich špecifické potreby a požiadavky. Predsa len, každý  biznis je iný a niečo ako univerzálne riešenie je možno vhodné v prvej fáze na testovanie, či vôbec chcem pôsobiť v online, ako aj na vylaďovanie procesov spojených s online biznisom, ale pre zabehnuté značky je priam nevyhnutnosť mať riešenie pripravené na mieru.

2. Mnoho e-shopov nedokáže zvládnuť skokový rast. Ako sa dá naň pripraviť

Skokové nárasty sú skôr zriedkavou záležitosťou, ale je pravda, že e-shopy nie vždy dokážu kontrolovať svoj rast. Treba vedieť čítať dáta. Pri škálovaní musia značky myslieť na logistiku, schopnosť dodať objednávky včas a mať zabezpečený kvalitný nákupný proces. Ak sú tieto predpoklady udržané, marketing sa vie vcelku rýchlo adaptovať tomuto rastu a aj exportu do zahraničia. Ak však padne kvalita služieb e-shopu, zvýši sa doba dodania alebo nebude e-shop dodávať objednávky, marketing ho nespasí.

3. Čo konkrétne prináša unikátna synergia marketingu a developmentu, o ktorej budete hovoriť v prednáške?

Výkonnostný marketing má silný základ v technológiách a ich spolupráci. Práve to je prípad súladu dizajnu, vývoja a marketingu. Vďaka rýchlej komunikácii, znalosti systému a možnosti implementácie, ktorá nie je bežne možná, vieme dosiahnuť skvelé výsledky.

Napríklad v práci pre e-shop s prémiovým alkoholom Svetnapojov.sk sme spojili naše silné stránky. Oddelenie dizajnu zabezpečilo komplexnú UX analýzu, na ktorej bol postavený nový dizajn e-shopu. Oddelenie vývoja zabezpečilo špičkové a obsiahle riešenie e-shopu. Marketingové oddelenie v spolupráci s vývojom, dizajnom a AdBOOST-om (nástroj na automatizáciu kampaní, ktorý vyvíjame) pripravil stratégiu rastu a vyťažil maximum z daných systémov.

Zdroj: ShopComm