Nielsen: Slováci konzumujú viac alkoholických nápojov

Present, Product 31.12 2017

Slováci konzumujú viac alkoholických nápojov. Vyplýva to z údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen. Medziročne došlo k nárastu celkovej spotreby o 3% a tržieb o viac ako 5% v predajniach s potravinami a zmiešaným tovarom, bez prevádzok horeky, čerpacích staníc a veľkoobchodov. Najviac sa darí v raste segmentu „tvrdého alkoholu“ , ktorý z roka na rok navýšili tržby o takmer 8% a dokázal rásť aj objemovo o viac ako 6%.

 

Drahší tvrdí alkohol je na vzostupe

Za posledných dvanásť mesiacov Slováci minuli na tvrdý alkohol v maloobchode 278 miliónov eur a skonzumovali približne 25,4 miliónov litrov, čo je o 1,46 miliónov litrov viac ako predchádzajúci rok. Dominantnú pozíciu si dlhodobo a s veľkým odstupov udržiava vodka, ktorá generuje až 29% z celkových tržieb tohto segmentu a medziročne jej tržby narástli o 6 %. O druhú najväčšiu kategóriu – konzumné liehoviny – ako o jedinú spomedzi väčších kategórií poklesol záujem spotrebiteľov, čo sa prejavilo v poklese tržieb o 4 % aj spotreby o 5 %. Konzumné liehoviny patria k tým lacnejším variantom liehovín a z roka na rok rastie podiel drahších, prémiovejších druhov alkoholu, za ktoré sú Slováci ochotní zaplatiť vyššie sumy. O tretiu najdôležitejšiu kategóriu – horké bylinné likéry – sa výrazne zvýšil záujem, keď za ňu Slováci medziročne minuli o 14 % viac ako predchádzajúci rok – takmer 40 miliónov eur od novembra 2016 do októbra 2017.

Tlacova_sprava_NIELSEN_Konzumacia_alkoholu_na_Slovensku_20122017_Page_1

Dvojciferným medziročným rastom sa môžu okrem horkých bylinných likérov pochváliť aj ďalšie druhy drahších alkoholov – najvýraznejší nárast tržieb zaznamenala objemovo menšia kategória regionálnych destilátov, keď dokázala narásť o 31% a zvlášť slivovica o 28%, pričom ich priemerná maloobchodná cena za liter sa pohybuje nad 20 eur.

Slováci pijú aj viac rumu

Lacnejší a cenovo dostupnejší typ „tuzemský“ zaznamenal nárast o 10%, trstinový rum, za ktorý v priemere zaplatíme raz toľko ako za „tuzemák“, dokonca o 24% a brandy o 17%. Slovenskí spotrebitelia minuli viac aj na whisky, a to až o 12% ako počas predchádzajúcich dvanástich mesiacov.
TRH: Maloobchodné predajne s potravinami a zmiešaným tovarom SR, bez Metra, čerpacích staníc a špecializovaných predajní

Tlacova_sprava_NIELSEN_Konzumacia_alkoholu_na_Slovensku_20122017_Page_2

Pre tvrdý alkohol je mesiac december najsilnejším mesiacom vzhľadom na vyššiu spotrebu počas vianočných sviatkov a tržby v tomto mesiaci sú až o 43 % vyššie ako je počas priemerného mesiaca v roku. Minuloročný december dokázal prevýšiť tržbami rovnaké obdobie roku 2015 o 7%, čo korešponduje s celoročne rastúcim trendom v konzumácii tvrdého alkoholu.

Zdroj: Nielsen, Ilustračné foto: Pixabay.com