Spotreba masla klesá neúmerne pomalšie ako rast jeho ceny

V posledných týždňoch sa na Slovensku aj v okolitých krajinách skloňuje „maslová“ situácia na trhu. Výskumná agentúra Nielsen sa na vývoj tejto kategórie pozrela očami spotrebiteľa, teda koncového zákazníka v maloobchodných predajniach s potravinami. Keďže vďaka maloobchodnému auditu a spolupráci s medzinárodnými aj lokálnymi reťazcami a nezávislým trhom monitoruje trh s rýchloobrátkovým tovarom, dokáže situáciu zhodnotiť a analyzovať aj z pohľadu dlhodobejších trendov ako aj aktuálnej situácie.

 

Maloobchodná cena masla narástla medziročne o 34 %

Spotreba masla v slovenskom maloobchode medziročne klesla len o 5 % na úroveň 11,1 miliónov kilogramov ročne napriek výraznému nárastu ceny o viac ako tretinu (+34 %). Na druhej strane sa takýto vývoj podpísal o navýšenie tržieb kategórie o 28 %, čo v obrate znamená 74,7 miliónov EUR za obdobie posledných 12 mesiacov (Aug´17- Sep´16).

Cena masla sa vyšplhala na dovjnásobok oproti historickému minimu počas jari 2016

Pri pohľade na dlhodobejší vývoj cien masla v maloobchode sledujeme nárast ceny už od mája 2016. Predchádzal tomu výrazný pokles na úroveň 4,30 EUR, čo je najnižšia suma za kilogram za posledné roky. V auguste 2017 sa cena vyšplhala na rekordných 8,80 EUR za kilogram po rapídnom náraste od mája 2017. Napriek takémuto vývoju však nesledujeme dramatický pokles spotreby ani v posledných štyroch mesiacoch, ktoré patria z hľadiska spotreby medzi sezónne najslabšie pre kategóriu masla (spolu s povianočným obdobím na začiatku roka), čo vypovedá o obľúbenosti masla medzi slovenskými spotrebiteľmi a ich ochote nakupovať maslo aj pri týchto vyšších cenách. Pre ilustráciu predaje za 4 mesiace máj až august 2017 (t. j. obdobie rapídneho nárastu ceny masla) poklesli síce o 8 % oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka, ale cena narástla v tomto štvormesačnom porovnaní až o 53 %.

Štvrťkilové maslá utrpeli viac ako osminky: 250G balenie zdraželo o 40 %, 125G „len“ O 11 %

Medziročný nárast cien sa oveľa viac dotkol 250g balenia masla, ktorého predaj tvorí takmer 80 % z celkovej ročnej spotreby. Cena tohto balenia medziročne narástla oveľa rapídnejšie ako pri 125g balení: priemerná cena štvrťkilového masla narástla medziročne až o 40 %, kým pri 125 gramovej verzii len o 11 %. V číselnom prevedení to znamená, že spriemerovaná ročná cena pri 250g balení sa zmenila z 1,15 EUR za 1 kus na 1,61 EUR / kus za posledný monitorovaný rok. Pri 125g balení došlo k nárastu z 0,91 EUR / kus na 1,01 EUR / kus. Tieto priemerné ročné ceny sú ovplyvnené aj obdobím pred zdražením. Pre porovnanie v poslednom monitorovanom mesiaci august 2017 dosiahla na slovenskom maloobchodnom trhu priemerná cena 250g masla 2,13 EUR / kus a 125g balenia 1,22 EUR / kus.

Zmesné tuky na vzostupe

Trend nárastu ceny masla pochopiteľne prináša otázky, či spotrebitelia začínajú nahrádzať maslo inými kategóriami, akými sú margaríny a rôzne zmesi (t. j. zmesné tuky, zmesné nátierky). Po minuloročnom poklese táto kategória zaznamenala znovu nárast spotreby o 3 %, t.j. o 375 tisíc kilogramov, ale nekompenzovala medziročné straty masla, ktoré dosiahli až 700 tisíc kilogramov za posledných 12 mesiacov. Pri bližšej analýze však sledujeme, že tento nárast nie je ťahaný segmentom samotných margarínov, ktoré medziročne objemovo stagnovali (predaj 11,3 miliónov kilogramov ročne), ale menšinovým segmentom zmesných tukov a nátierok. Tie tvoria z celej produktovej skupiny masiel a margarínov len 6 % z celoročného objemu, ale medziročne sa tešia nárastu spotreby až o 35 % na úroveň 1,6 miliónov kilogramov ročne. Tento segment je zaujímavý vďaka akceptovateľnejšej cene a samotným zložením, ktoré môže byť pre spotrebiteľom prijateľným kompromisom. Kým priemerná cena masla dosiahla za posledných 12 mesiacov 6,70 EUR za kilogram, cena margarínov (bez zmesných tukov) bola 2,60 EUR a zmesné tuky sa cenovo pohybujú takmer presne v strede cenovej osi na úrovni 4,60 EUR za kilogram.

Zdroj: Nielsen