Nielsen: Slováci on-line nakupujú najviac módu, knihy a hudbu

Ak by sme mali jedným slovom opísať dnešných spotrebiteľov, výraz “connected” (pripojený) by sa určite dostal na vrchné priečky zoznamu. V skutočnosti už digitalizácia ovplyvňuje aj našu komunikáciu s rodinou a priateľmi. A spôsob, akým nakupujeme, nie je žiadnou výnimkou. Tradičné kamenné predajne rozširujú svoje pôsobenie online smerom, a naopak stretávame sa aj s opačným javom, kedy čisto on-linový predajca otvára kamenné obchody.

 

Predajcovia implementujú inovatívne digitálne technológie, ktoré menia nákupné zážitky spotrebiteľov a prispôsobujú sa ich životnému štýlu. Myslenie v pojmoch kamenná predajňa verzus online sa stáva zastaraným – súčasnou aj budúcou realitou v maloobchode je už prepojenie kamenných predajní s online predajom.

Podľa aktuálne zverejnenej online štúdie spoločnosti Nielsen „Connected Commerce“ viac ako 93% globálnych respondentov hovorí, že nakupovali online. Možno to nie je prekvapujúce zistenie vzhľadom na to, že výsledky sú založené na deklaráciách spotrebiteľov s internetovým pripojením, ale význam tohto čísla je v každom prípade pozoruhodný. Nielenže ukazuje, ako online nakupovanie preniká medzi online populáciu, ale poskytuje aj pohľad na nákupné zvyklosti, ktoré ešte len budú akcelerovať vďaka nárastu internetovej penetrácie.

Z výsledkov štúdie tiež vyplýva, že viac ako polovica svetových respondentov už on-line nakupovala produkty z kategórie móda (58%) alebo cestovanie (55%) a približne polovica zakúpila knihy, hudbu alebo kancelárske potreby. Tieto kategórie sa dostali na popredné miesta aj u slovenských respondentov a rovnako sa na prvú priečku dostala móda, pri ktorej až 56% opýtaných respondentov deklaruje, že ju niekedy nakúpili online. Spotrebný tovar bol síce menej populárny medzi online spotrebiteľmi, avšak toto sa začína meniť – takmer štyria z desiatich (38%) globálnych aj slovenských respondentov hovorí, že online kupovali produkty osobnej hygieny a kozmetiku. Výraznejšie sa slovenskí spotrebitelia líšia od európskeho priemeru v online nákupe reštauračných služieb, kde až 35% spotrebiteľov deklaruje nákup tejto kategórie (vs. 19% európsky priemer). Podobnú odlišnosť vidíme aj pri liekoch a výživových doplnkoch, ktoré tretina slovenských respondentov vs. 20% európskych už niekedy nakúpila cez online predajný kanál.

Pokiaľ ide o čerstvé potraviny, ich fotky jednoducho nemôžu nahradiť fyzický kontakt s produktom alebo jeho vôňu. Napriek tomu, že aj táto kategória sa dostáva častejšie do nákupných online košíkov, stále musí prekonať množstvo prekážok, aby bola akceptovaná širšou skupinou online nakupujúcich. Priemerne zatiaľ len menej ako jeden z desiatich respondentov v Európe a na Slovensku ešte menej – len pol percenta – tvrdí, že v minulosti už zakúpili čerstvé potraviny. Celosvetový priemer (21%) je oveľa vyšší vďaka vyššiemu percentu on-line nakupujúcich v Ázii a Tichomorí. Jasnou bariérou pri nákupe čerstvých potravín je fakt, že nakupujúci si nemôžu ručne vybrať produkt, avšak aj donáškové služby potravín sa zdokonaľujú a rozširujú a zároveň sa zvyšuje aj garancia kvality pri nákupe celej škály čerstvých potravín.

connected-commerce-sk

 

Nielsen online globálna štúdia “Connected Commerce” skúma základné faktory, ktoré ovplyvňujú vyvíjajúcu sa digitálnu cestu k nákupu. Zaoberá sa bariérami spojenými s nákupom čerstvých potravín a spotrebného tovaru a odhaľuje aktivačné stratégie, ktoré môžu pomôcť prekonať tieto prekážky. Poskytuje tiež pohľad do digitálnych technológií, ktoré spotrebitelia v obchodoch používajú dnes a tie, ktoré sú prísľubom pre budúcnosť. Pre viac informácii si stiahnite globálny Nielsen report tu: Global Connected Commerce Report.

O globálnej štúdii Nielsen

Výsledky online Nielsen globálnej štúdie „Connected Commerce“ sú založené na odpovediach viac ako 30 000 respondentov s online prístupom v 63 krajinách sveta, v ktorých je internetová penetrácia minimálne 60% alebo online populácia dosahuje minimálne 10 miliónov respondentov. Vzorka respondentov je v každej krajine zostavená reprezentatívne z hľadiska veku a pohlavia. Odpovede prieskumu sú založené na deklarovanom správaní.  Zber dát prebiehal v období od 31. októbra do 18. novembra  2016.

Zdroj: Nielsen, Ilustračné foto: Nielsen