CrossCafe investuje do novej technológie

Vzhľadom k rastúcim nárokom konzumentov kávy sa kaviarenský reťazec CrossCafe rozhodol pre zásadnú zmenu. Opúšťa používanie existujúcej technológie na prípravu kávy, ktorú doteraz používajú niektoré najväčšie konkurenčné reťazce, a investuje do pákových kávovarov od jednej z najinovatívnejších spoločností na svete. Okrem zmeny technológie sa CrossCafe rozhodlo aj pre zmenu kávovej zmesi.

Česká republika je križovatkou “kávovej kultúry.” Stretáva sa tu americký prístup ku konzumácii kávy, ktorý je charakteristický veľkým objemom kávových nápojov pre dlhé popíjanie s talianskou kávovou kultúrou, ktorá sa vyznačuje nápojmi s koncentrovanou chuťou a vôňou. Pre Taliansko sú charakteristické malé veľkosti nápojov, ako je 30 mililitrové espresso.

Česi si pri domácej príprave nápojov s chuťou dajú rannej “vedierko” kávy, ktoré je väčšinou tvorený pomerom 1: 1 kávy s mliekom. Avšak v posledných rokoch rastie skupina zákazníkov, ktorí si radi dajú kávu “po taliansky”. Taliansko nastavila celosvetové kvalitatívne štandardy pre prípravy základných kávových nápojov. Na kaviarňach potom záleží, ako tieto dve kultúry zlúčia a ako ponuku kávy vo svojich kaviarňach prispôsobí dopytu.

“Veľkou výzvou na našom kaviarenskom trhu je príprava obľúbeného espresso americano, čo je jednoducho povedané espresso, predĺžené rôznym množstvom horúcej vody. Otázky sa týkajú spôsobu prípravy. Existujú hneď tri postupy, ktoré ovplyvňujú výslednú chuť nápoja. Najrozšírenejší je ten, kedy sa káva namelie nahrubo, aby bol čas extrakcie stále do 30 sekúnd a nelúhovali sa nezdravé látky. Výsledkom je pekná crema na nápoji, ale nedostatočne vylúhované aromatické látky. Výsledná chuť je relatívne silná so stopami triesloviny a drevitosti. Druhý spôsob prípravy je ten, kedy pripravíme klasické espresso, ktoré predĺžime čistou horúcou vodou. Buď servírujeme espresso a vedľa horúcu vodu na doliatie podľa ľubovôle, alebo nápoj rovno o čistú horúcu vodu doplníme. Výsledkom oboch dvoch spôsobov prípravy je nápoj na cremu chudobnejší, ale má príjemnú čistú chuť kávy. Po ochutnaní mnohých a mnohých šálok kávy sme nakoniec zvolili cestu druhú, cestu čistej príjemnej chuti, “dodáva šéfbarista CrossCafe Petr Korbel.

Česi sa o kávu zaujímajú stále viac a naučili sa vyhľadávať a vychutnávať kvalitu, preto je na mieste, aby sa dopytu prispôsobili aj dodávatelia. CrossCafe preto plošne prechádza od technológie tzv. Superautomatických kávovarov na kávovary pákové. Nové stroje sú od najväčšieho a zároveň dlhodobo najinovatívnejšieho výrobcu – spoločnosti Cimbali Group, konkrétne značky Faema. Franchisor CrossCafe do tejto inovácie investuje viac ako 10 miliónov korún a všetkým svojim franchisantom ju bezplatne poskytne ako podporu obchodu a rozvoja značky.

“Inovácie sú kľúčom k úspechu. Za deväť rokov, čo sme na trhu, sa kávová kultúra v Českej republike značne zmenila. Sme náročnejší a informovanejší. Cítili sme, že bez novej technológie sa ďalej neposunieme. Preto sme si po starostlivom výbere dodávateľov zvolili talianskeho výrobcu kávovarov a vyhlásenú taliansku pražiareň kávy sa 130 ročnou históriou. Okrem investície do obstarania kávovarov je so zmenou spojené tiež dokonalé preškolenie personálu, “vysvetľuje Luboš Martínek, riaditeľ spoločnosti CrossCafe Original.

Nová kávová zmes CrossCafe je zložená zo 70% z arabiky (zmes štyroch rôznych odrôd) a zvyšných 30% tvorí jedna odroda robusty. Rôzne odrody a pomer arabiky voči robuste má za následok vytvorenie guľatej chuti, z ktorej nijako výrazne nevystupuje kyselina. Pri hľadaní ideálnej chuti novej zmesi bol toto jeden z hlavných cieľov – nie zmes s výraznou kyselinou, tak typickú pre arabiku, ale naopak chuť komplexnú, jazyku príjemnú. Nebolo cieľom, aby hostia v chuti nachádzali napríklad santalové drevo či chuť pražených mandlí, ale aby im po napití pripomínalo vyvážený a lahodiaci akord.

Zdroj a foto: CrossCafe